Marketing automation.

Markebly helpt bedrijven via marketing automation hun klanten beter te kennen en zo hun business te optimaliseren. Lees hieronder hoe je met marketing automation aan de slag kan of vertel ons je plannen.


Ik zoek een consultant     Ik heb een project

MARKEBLY WERKT MET

Selligent Marketing Cloud Hubspot Mailchimp Flexmail Maileon

De basis van marketing automation

De meeste bedrijven hebben een website en zijn aanwezig op social media. Sommigen hebben ook een e-mail marketing programma en een webshop. Maar de mogelijkheden van marketing automation worden vaak onbenut gelaten. Hieronder geven we aan wat de belangrijkste aspecten zijn van marketing automation en welke stappen je kan volgen om een succesvol programma op te zetten.

Leer je klant kennen

Leer je klant kennen

Een eerste stap in elk marketing automation project is het verzamelen van informatie van je klant. Dan hebben we het over basisgegevens als naam en e-mail adres, maar ook voorkeuren, klikgedrag, privacy settings en wensen. Alleen dan kan je relevant zijn voor de klant en producten en diensten aanprijzen die binnen zijn of haar leefwereld vallen.

Persoonlijke communicatie

Persoonlijke communicatie

Vandaag de dag eisen klanten dat je zorgvuldig en vooral slim met hun data omgaat. Marketing automation laat je toe om iedere boodschap te personaliseren. Daarnaast kan je ook heel precies bepalen naar wie je een boodschap verstuurt en via welk kanaal. Zo heb je meer kans als bedrijf om op het juiste moment relevant te zijn voor je klant.

Customer journeys & lifecylces

Journeys & lifecycles

Communicatie staat niet op zich. Een goeie strategie houdt rekening met de leefwereld van de klant. Via customer journeys en lifecycles, bepaal je het ideale moment om met een klant in contact te treden. Marketing automation kan je helpen om dit te voorspellen en daar slim op in te spelen en zo je kans op succes te maximaliseren.

Stappenplan voor een succesvol marketing automation project

Marketing automation is een verzameling van tools en methodes om je marketing activiteiten te automatiseren. In plaats van telkens manueel je e-mail en campagnes op te stellen, laat marketing automation je toe om dit niet alleen efficienter aan te pakken maar ook om meer gepersonaliseerd voor de dag te komen. Zo spaar je tijd uit en ben je relevanter voor je klant wat tot meer succes op lange termijn moet leiden. Marketing automation is in staat om over kanalen heen de juiste informatie bij de juiste klant te krijgen op het tijdstip dat relevant is voor de klant. Op die manier kunnen bedrijven de veeleisende klant van vandaag tegemoet komen en een langdurige relatie opbouwen.

Hoe werkt het?


Marketing automation is evengoed een mindset als een technisch verhaal. Eens je je klant centraal plaatst, zal je zien dat je nood zal hebben aan een goeie tool om al je gepersonaliseerde communicatie in goeie banen te leiden. Maar het begint toch allemaal met een goeie klantendatabase. Hoe meer relevante data je te weten komt van je klant, hoe beter je kan inspelen op zijn of haar noden. Heb je die database op orde, dan kan je door middel van nieuwsbrieven, campagnes, enquêtes, enz. in contact komen met je klant en een meerwaarde bieden voor hun leefwereld. In een marketing automation tool zal je dus e-mails opstellen, formulieren bouwen, landingspagina's opzetten, business rules implementeren, segmenten maken, etc. Met wat geluk worden hierdoor klanten niet enkel een 'koper' van je product of dienst maar een echte ambassadeur.

Wie kan er voordeel uit halen?


Als marketing automation goed gedaan is, zullen zowel jij als bedrijf als je klant er voordeel uit halen. Laten we duidelijk zijn, de dagen van je klant platspammen met commerciële mails is voorbij. Klanten eisen dat zorgvuldig met hun gegevens worden omgegaan. Als je hen enkel die informatie stuurt die relevant is voor hen, dan zullen ze je als bedrijf belonen. Misschien met een aankoop maar misschien ook met een positieve review online wat je op zich weer meer klanten kan bezorgen. Maar het blijft een evenwichtsoefening. Vandaar dat het slim is om ook feedback aan je klant te vragen zodat je constant kan finetunen en relevant blijven.

10 redenen om te starten

Hoe begin ik eraan?


Zoals aangehaald is data cruciaal. Start met al je data in kaart te brengen en zorg dat de data 'clean' is en dat je toestemming hebt van de eigenaar van de data om zijn of haar gegevens effectief te gebruiken voor marketing doeleinden. Eens dit op orde, kan je bepalen wat je met de data wil doen. Vaak is een periodieke nieuwsbrief een goed startpunt. Zo leert de klant over je producten en diensten. Maar koppel dit maar snel aan een welkomstprogramma en preference center waar je ook aan de klant input vraagt. Gebruik deze info om beter te communiceren. Vanaf dan is de sky the limit. Koppel marketing automation met je webshop voor een betere online ervaring. Zorg dat je service afdeling ook de klantinformatie te zien krijgt zodat ze snel kunnen opvolgen. Zet coole campagnes op om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te belonen. Gebruik A.I. om snel slimmer te worden en te voorspellen welk aanbod je best stuurt naar iedere klant afzonderlijk. Maar zoals gezegd: alles saat of valt met goeie data.

Welke tools zijn er?


Zoals je kan verwachten zijn er duizenden tools beschikbaar die je als digitale marketeer helpen om met je klant in contact te komen. Van simpele e-mail blasters tot geavanceerde en geïntegreerde omgevingen die in elke tak van je digitaal proces verweven zitten. Uiteraard hangt hier een ander prijskaartje aan vast. Vaak wordt een keuze gemaakt tussen deze drie soorten :

  • Email marketing: deze tools spitsen zich vooral toe op het e-mail kanaal en zorgen dus dat je klanten zich kunnen inschrijven en uitschrijven en dat jij hen makkelijk via een template een nieuwsbrief kan versturen. De meest geavanceerde koppelen hier ook basis marketing automation aan vast zoals de mogelijkheid om een automatische mail te versturen als iemand een bepaalde tijd een mail niet geopend heeft. Typisch voorbeeld hier is Mailchimp.
  • Inbound marketing tools: dit type software integreert communicatie van verschillende kanalen in een interface die vlot te bedienen is door een marketeer. Zo zie je wie formulieren op je website heeft ingevuld, wie geklikt heeft in een mail en wie een chatsessie heeft opgestart. Het grote voordeel van deze aanpak is dat je zo een 360° van je klant krijgt. Een marktleider in deze tools is HubSpot.
  • Marketing automation platformen: De naam zegt het zelf al, dit zijn business platformen die je zal integreren in je verschillende systemen zoals CRM, helpdesk, Business Intelligence (BI), etc. Het grote voordeel is dan ook de flexibiliteit die deze tools bieden. Hun open structuur betekent dat een developer in principe zonder veel limitaties heel complexe flows en datastructuren kan opzetten waardoor je echt tot unieke oplossingen kan komen. Uiteraard zijn deze oplossingen complexer en vaak ook duurder dan oplossingen die meer rigide zijn. Voorbeelden zijn Selligent, Maileon, Salesforce en Adobe Marketing Cloud.

Wat kost het?


Omdat er zoveel tools zijn, is het perfect mogelijk om marketing automation te starten zonder ook maar een cent aan licentiekosten te betalen. Uiteraard zijn deze versies vaak beperkt in tijd of gebruik maar ze vormen een perfecte manier om met een selecte groep van klanten de eerste stappen te zetten in de wondere wereld van gepersonaliseerde communicatie. Voor betalende tools hangt de licentiekost vaak af van het aantal contactpersonen in je database en/of het aantal mails die je uitstuurt. Daarnaast is er natuurlijk ook de kostprijs van het opzetten van de omgeving. Een op zichzelf staande MailChimp omgeving is nu eenmaal goedkoper dan een volledig geïntegreerde Salesforce set-up. De uren die je er zelf in stopt om alles op te zetten en te onderhouden moet je ook rekenen natuurlijk net als de uurprijs van specialisten (zoals Markebly :-). Uiteraard zijn er nog bijkomende kosten zoals infrastructuur en maintenance maar ik haal ook graag de mogelijke besparingen aan die een marketing automation tool met zich mee kan brengen.

  • Automatisatie kan je eigen personeel ontdoen van manuele tijdrovende taken
  • Je werkt doeltreffender en bent meer in controle van je sales en marketing
  • Welke opportuniteiten (en dus inkomsten) laat je liggen als bedrijf of organisatie door niet dichter bij je klant te staan?

Waar liggen mogelijke problemen?


With great power comes great responsability. Als je met een klik op de knop miljoenen mensen kan bereiken, is het natuurlijk handig dat je zeker bent dat je geen fouten maakt. Wij raden dan ook altijd het 'four eyes principle' te hanteren en een tweede persoon je teksten en segmenten te controleren. Zo verhinder je fouten. Ook laten de meeste tools toe dat je functies enkel actief plaatst voor een select publiek. Gaat er toch iets fout, dan kan het meestal snel rechtgezet worden voor je naar de complete database uitrolt.

Hoe combineer ik het met mijn webshop?


Waarschijnlijk bevat de software die je gebruikt om je website te beheren reeds basic marketing automation functies zoals een 'abandonned shopping cart' campagne waarbij een e-mail gestuurd wordt als iemand artikels in zijn of haar winkelmandje laat staan. Koppel je je webshop aan je marketing automation systeem, dan combineer je de voordelen van beide systemen. Niet enkel kan je de aankopen uit je webshop gebruiken om te segmenteren in je marketing automation tool, je kan de klanteninfo uit je tool gebruiken om slimmer artikels voor te stellen in je webshop.

Ik heb al een CRM tool / e-mail marketing software


CRM tools zijn heel goed in het vergaren en groeperen van klantendata en dienen perfect als bron voor een marketing automation systeem die deze data inzet in campagnes. CRM paketten richten zich ook meer op salesfunnels terwijl marketing automation, zoals de naam het zegt, zich meer lenen tot marketing activiteiten. E-mail marketing daarentegen werkt op één kanaal : e-mail. Een meer geavanceerde tool zal in staat zijn om ook de andere kanalen zoals social, web, SMS en zelf print te gebruiken om de klant te bereiken en zo de kans op conversie te verhogen. Bedrijven die nu reeds aan e-mail marketing doen, zijn de ideale kandidaten om dit een niveau hoger te brengen via marketing automation.

Hoe stel ik best mijn team samen?


Het grote voordeel aan marketing automation is dat je met een beperkt team al aan de slag kan. Sommige van onze klanten beheren miljoenen klantenprofielen over verschillende landen in meerdere talen met één technisch persoon. Maar het ideale team is toch een mix van volgende profielen:

  • Marketeer: iemand die vlot multi-channel campagnes kan bedenken, weet hoe GDPR in elkaar zit en digitale beheerssystemen vlot kan gebruiken.
  • Developer: om je systeem te integreren en uit te breiden, is een programmeur altijd een meerwaarde
  • Data scientist: ze duiken overal op en ook in marketing automation kunnen ze helpen met de juiste data bij de juiste persoon te krijgen
  • Designer: al die mooie e-mail en landingspagina's moeten door iemand worden vormgegeven. Een digitale designer weet dat alles responsive is en houdt UX hoog in het vaandel
  • Manager: de lijm tussen all medewerkers
  • Kan marketing automation helpen met B2B / lead generation?


    Absoluut. Als je op de juiste plaatsen op je website meer info biedt in ruil voor klantendata, dan kan je het aantal leads snel verhogen. Een goed uitgewerkt programma zorgt er daarna voor dat je leads in elke stap de juiste info krijgen. Tijdens de verkenningsfase stel je jezelf als bedrijf voor en kan je ook al korte vragen stellen. Zo wordt een lead meer gekwalificeerd en kan je bij een volgende communicatiemoment deze informatie gebruiken om relevanter te communiceren in vervolgfases.

    Meer over B2B en marketing automation

    Hoe koppelt marketing automation met sociale media?


    Als je marketing automation en social media met elkaar koppelt, dan hebben ze het potentieel elkaar te versterken. Denk aan het integeren van inschrijfformulieren op Facebook of omgekeerd: het dynamisch inladen van Twitter posts in je e-mails of webpagina. Vaak wordt een online campagne gestart op een social media kanaal en wordt de vervolgcommunicatie via een marketing automation tool afgehandeld. Personen die op die vervolgcommunicatie niet reageren, kan je dan terug heractiveren via social media. Of je kan gelijkaardige profielen contacteren die nog niet in je database aanwezig zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos.

    Hoe kan ik marketing automation koppelen aan mijn website?


    Je website speelt een cruciale rol. Het is vaak het eerste touchpoint dat mensen hebben met je merk. Het is ook het perfecte moment om een niet-geïdentificeerde bezoeker om te zetten in een gekend profiel. Dit kan je doen door b.v. de bezoeker van je website in te laten loggen of door deze persoon in te laten schrijven op je nieuwsbrief. Maar ook voordat de bezoeker zich bekend maakt, kan je reeds informatie verzamelen die je later kan koppelen aan het gekend profiel. Uiteraard moet je eerlijk zijn naar je bezoekers toe en precies vermelden welke info je verzamelt en voor welke doeleinden je dit zal gebruiken. Enkel door open te zijn aan de start van een dialoog, kan een zinvolle relatie met de klant opgebouwd worden.

    Wat brengt de toekomst?


    Marketeers zullen steeds vaker voor de keuze worden gesteld om ofwel achter de feiten aan te lopen of voorop te zijn ten kosten van het opgeven van een stuk controle. Eens A.I. zelf zal bepalen wie welke boodschap op welk tijdstip via welk kanaal verstuurd zal worden (wat voor een stuk al zo is), dan kan het moeilijk zijn om het overzicht te behouden. Vertrouwen in het algoritme is dan ook cruciaal, net als de mogelijkheid om snel in te grijpen bij problemen. Marketing automation tools zullen dus steeds meer kunnen doen met steeds minder menselijke inbreng. Bedrijven die dit goed inzetten, zullen een grote voorsprong hebben op hun concurrenten die marketing meer vanuit een buikgevoel blijven voeren en niet de efficientie zullen halen van geautomatiseerde systemen die zichzelf continu verbeteren.

    Hoe helpt Markebly bedrijven en organisaties?


    Goeie vraag. Wij begeleiden bedrijven bij het hele proces. Dat kan gaan van het kiezen van een goeie tool en het cleanen van je data tot het opzetten van e-mail templates en landingpagina's alsook het maken van rapporten en dashboards en het geven van opleidingen. Naast het technisch aspect, zijn we ook zeer bedreven in het strategisch meedenken. Marketing automation doe je altijd met een reden en iedereen wil uitpakken met een goeie ROI. Wij helpen je met het definiëren van haalbare doelen en helpen je stap voor stap om ze te bereiken. Daarbij zorgen we ook dat onze kennis bij jouw werknemers terecht komt zodat ze zoveel mogelijk zelf kan doen. Je zal zien, eens je met marketing automation aan de slag gaat, dan opent zich er een wereld van mogelijkheden en zal je niet alleen je klant beter leren kennen, je zal ook je eigen bedrijf beter leren kennen.



    Voorbeelden van marketing automation

    Beschrijven wat marketing automation is, is één iets. Maar voorbeelden geven soms beter aan wat iets precies inhoudt. Vandaar een lijstje met zaken waaran wij menen dat ze onder de term 'marketing automation' vallen.

    • E-mail nieuwsbrieven bouwen
    • Online formulieren opzetten
    • Landingspagina's maken
    • Customer journeys en lifecycles opzetten
    • Online enquêtes opstellen
    • Online wedstrijden opzetten
    • Preference centers bouwen
    • Gepersonaliseerde reclameposities op websites plaatsen
    • Opzetten van A/B testen
    • CRM databases opzetten en onderhouden
    • Systemen met elkaar laten spreken
    • Data import, export en cleaning
    • Rapportage opstellen
    • Nieuwe campagnes bedenken
    • Klantendatabase uitbreiden
    • Rapportages interpreteren
    • Lead generation
    • Opleidingen geven
    • Adviseren over vervolgstappen
    • GDPR compliance voorzien
    • Tekst en beeldmateriaal beheren
    • New technology (voice, A.I., …)



    Blogs & insights

    Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van marketing automation via onze blog posts en nuttige insights.

    10 redenen om te starten met marketing automation

    De Corona sneltreinPETER DEVOS - 05-06-2020

    Waarschijnlijk denk je bij het begrip 'digitale marketing' aan websites, social media, influencers, SEO & SEA, email marketing, blogs, cookies, etc. Marketing automation, het meer technische broertje in de digital marketing stack, is voor veel bedrijven een ver-van-mijn-bed-show.

    Nochtans is het een heel krachtig concept dat de lijm kan zijn tussen al je digitale marketing efforts. We geven 10 redenen waarom je als bedrijf zou starten met marketing automation.

    Lees de blogpost

    Selligent for dummies

    Selligent for dummiesPETER DEVOS - 10-04-2020

    Als je op zoek bent naar een marketing automation tool, dan ben je misschien het Belgische Selligent tegengekomen.

    Officieel moet we ‘Selligent Marketing Cloud’ zeggen want het is een SAAS tool. Een wat? Wel ja, een SAAS tool in de cloud die via lead nurturing campaigns, customer journeys, personalized lifecycles en het beheren en inzetten van assests de customer engagement verhoogt. Duh!

    Lees de blogpost

    Controle houden

    Controle houdenPETER DEVOS - 02-04-2020

    Het wordt steeds moeilijker als marketeer om je boodschap te verspreiden. Enerzijds is het aantal kanalen enorm gegroeid. Anderzijds wil je als marketeer ook je boodschap personaliseren en op het juiste moment uitsturen.

    Laten we maar eerlijk zijn: in de realiteit is dit nauwelijks haalbaar. Er ontstaan 2 keuzes: ofwel maak je het geheel minder complex en stuur je nagenoeg dezelfde boodschap naar iedereen op hetzelfde moment via hetzelfde kanaal; ofwel roep je de hulp in van marketing automation en geef je een aantal zaken uit handen. Maar hoever kan je daarin gaan? Hoeveel controle ben je bereid op te geven aan een algoritme?

    Lees de blogpost

    Marketing automation en B2B

    Marketing automation en B2BPETER DEVOS - 15-03-2020

    Als we denken aan marketing automation dan bevinden we ons vaak in B2C omgevingen. Een merk heeft een paar miljoen adressen in hun database en gebruiken CRM en marketing automation om hun klanten op een slimme en hopelijk relevante manier te benaderen.

    Maar wat zijn de voordelen in een B2B omgeving waar het vaak gaat over slechts een paar honderd of een paar duizend klanten. Staan zij te springen om gepersonaliseerde boodschappen te ontvangen van hun leveranciers ?

    Lees de blogpost

    A.I. - de assistent van de toekomst

    A.I. - de assistent van de toekomstPETER DEVOS - 12-12-2019

    In deze blogpost verkennen we een toekomstbeeld, namelijk dat van de artificiële intelligentie (A.I.) en hoe dat ons kan helpen in ons dagelijks leven.

    In marketing automation proberen we hetzelfde te verwezenlijken. We trachten zoveel mogelijk te weten te komen van de klant om onze communicatie en aanbod zo goed mogelijk af te stemmen. Dat is het doel, maar het probleem is dat iedere marketeer z'n eigen customer preference center moet opbouwen: hij moet zelf de gegevens van een persoon verzamelen en een algoritme opstellen om de meest relevante content bij iedere individuele persoon te brengen.

    Lees de blogpost



    Start vandaag nog

    Starten met marketing automation kan overweldigend zijn. Het omvat een resum technieken en er is vaak geen one-size-fits-all oplossing. Daarom stellen we voor dat we kennis maken met jou en de mogelijkheden overlopen. Of we nu samenwerken of niet, we garanderen dat je frisse nieuwe ideeën zult opdoen. Vul het formulier hieronder in om een vraag te stellen of een afspraak vast te leggen.

    Stel een vraag

    Vraag een offerte aan


    Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




    Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






    Contacteer ons

    Markebly CommV

    Verantwoordelijke
    Peter DevosLinkedIn

    Adres
    Bessenhof 4
    9820 Merelbeke
    België

    Contact
    Tel: 0032 496 722734
    E-mail: info@markebly.be

    BTW-nr
    0748.596.015

    Peter Devos