<- Terug naar overzicht

Marketing automation en B2B.

Door Peter Devos - 15/03/2020


Als we denken aan marketing automation dan bevinden we ons vaak in B2C omgevingen. Een merk heeft een paar miljoen adressen in hun database en gebruiken CRM en marketing automation om hun klanten op een slimme en hopelijk relevante manier te benaderen. Maar wat zijn de voordelen in een B2B omgeving waar het vaak gaat over slechts een paar honderd of een paar duizend klanten. Staan zij te springen om gepersonaliseerde boodschappen te ontvangen van hun leveranciers ?

Het korte antwoord: natuurlijk! Meer nog dan bij B2C is er bij B2B vaak een echte relatie tussen leverancier en afnemer. Waarom kiest een bedrijf om producten aan te kopen bij een bepaalde leverancier ? Een lage aankoopprijs kan een reden zijn maar een snelle levering en een goeie dienst na verkoop kan een hogere aankoopprijs rechtvaardigen. Via CRM kan je je klanten overtuigen en aantonen waar jouw meerwaarde zit.

360 graden beeld

Het start, net zoals bij B2C, met je klant te leren kennen. Stel dat je voedselproducent bent. Dan kan het heel nuttig zijn om je communicatie af te stemmen op de soort klant. Is het een grootkeuken, een startend restaurant, een ziekenhuis of een hobbykok die na de uren wat bijklust ?

'Via marketing automation in B2B kan je klanten overtuigen van jouw meerwaarde'
Hoe meer je te weten komt over je klant, hoe relevanter je communicatie kan zijn naar je doelgroep en hoe hoger je succes. Zo kan je een blijvende dialoog opbouwen en voelt je klant (en de persoon erachter) zich gewaardeerd. Want het is belangrijk om te onthouden dat achter een brandnaam of een fancy jobtitel ook gewoon mensen zitten. Mensen die betaald worden om zaken geregeld te krijgen. Die doen dat liefst op een zo efficient mogelijke manier. Zorg dat je al je klanten op één plaats hebt en dat je een volledig beeld van die klant vormt. Zo kan je beter inspelen op de noden.

Marketing automation

Waar voor B2B een grote meerwaarde ligt is in het automatiseren en optimaliseren van processen. Klanten willen zoveel mogelijk risico beperken. Een overzicht van je actuele stock kan hen geruststellen dat je het gevraagde product op voorraad hebt. Een trajectopvolgingssysteem geeft een quasi realtime overzicht van de status en de whereabouts van een order. Een loyaltysysteem bindt je klant nog nauwer aan je merk. Een continu aftoetsen van de tevredenheid van je klant stelt jou als ondernemer in staat om een vinger aan de pols te houden en in te grijpen waar nodig. In al deze aspecten kan CRM een belangrijke rol spelen en de communicatielijn vormen tussen jou en jouw prospects en klanten.

Mobiele revolutie

De wereld wordt ook steeds kleiner. Communicatie in de B2B wereld wijzigt ook razendsnel. Ja, sommige bedrijven zullen nog met een fax werken maar mobiele toestellen zijn nu krachtig genoeg om zo goed als iedere online taak uit te voeren. Mobiele notificaties helpen jou en je klant om de juiste informatie op het juiste moment op de juiste locatie te ontvangen. Zo verspil je geen tijd om in te loggen in tientallen systemen of te wachten tot ‘rapportagedag’ om het salescijfer te weten te komen. Time is money. Verspil daarom geen tijd van jou klant met niet-relevante informatie. Integendeel : help hem om tijd te winnen en je zal zien dat jouw efforts zich dubbel en dik terugbetalen.


Even napraten?

Spreekt het onderwerp van deze blog post je aan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op
en ontdek hoe we jou kunnen helpen.

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos