Consultancy.

De beste manier om als bedrijf snel stappen te maken in de digitale wereld is door een gespecialiseerde consultant of freelancer in te huren. Wat zijn de voordelen en de aandachtspunten? Hoe gaat het in zijn werk en hoeveel kost het? We leggen het hieronder haarfijn uit.


Ik wil een consultant inhuren     Ik werk liever op projectbasis

Voordelen van een consultant / freelancer


Waarom zou je overwegen om een consultant of freelancer in te huren en wat zijn de voordelen ten opzichte van het aannemen van een vaste medewerker of het werken met een (web) agency. Dat bespreken we hieronder.

1. Snel iemand vinden


Laten we eerlijk zijn: ervaren IT'ers of digitale marketeers zijn niet altijd makkelijk te vinden. Vaak worden deze personen om de haverklap gecontacteerd door headhunters en zijn ze dus 'gegeerd goed'. De zoektocht naar jouw 'witte raaf' kan dan ook maanden tot zelfs jaren duren. In die tijd kan de markt tot zelfs de wereld (zie COVID-19) veranderd zijn. Een freelancer of consultant is meestal snel inzetbaar en je kan precies die persoon kiezen die je de juiste competenties heeft voor jouw noden. Je bent ook zeker dat deze persoon je zal blijven ondersteunen. Werk je via een agency, dan kan het zijn dat je trouwen consultant vervangen wordt door een (soms minder ervaren) collega.

2. Een extra kracht in je team


Een goed digitaal team uitbouwen is niet eenvoudig. Natuurlijk heb je liefst die alleskunner maar je zal al snel zien dat een graficus niet altijd de beste webbouwer is of een digitale marketeer niet noodzakelijk een diploma in data science heeft. Door een consultant in je team op te nemen, kan je die extra kennis wel in huis halen en nog belangrijker: doorgeven aan je interne medewerkers. Zo zijn ook zij snel en effectief up to date met nieuwe technologie. En doordat een consultant vaak in jouw bedrijf zelf aan de slag zal gaan, kan je steeds gebruik maken van deze expertise en hoef je niet te wachten.

3. De juiste kennis en ervaring


Een ervaren consultant brengt niet alleen specifieke technische kennis mee, meestal heeft deze pesoon ook bij verschilende bedrijven in verschillende sectoren gewerkt. Deze ervaring kan heel nuttig zijn voor jouw bedrijf om out-of-the-box te denken en dus de zaken eens van een ander perspectief te zien. Een goeie consultant durft de huidige stand van zaken uit te dagen om het bedrijf een volgend niveau te laten bereiken.

4. Beheersbare kosten


Alhoewel een ervaren consultant puur qua uurprijs duurder kan zijn dan een interne medewerker, krijg je een hoop flexibiliteit daarvoor in de plaats. De opdracht van een consultant kan duidelijk afgelijnd zijn waardoor je een goed zicht hebt op tijdsduur en kosten. Een consultant zorgt ook voor minder overhead want hij of zij regelt zelf verzekeringen, vervoerskosten, werkmateriaal, pensioen, vakantiegeld, belastingen, etc. Je weet dus beter op voorhand wat het totale kostenplaatje kan zijn. Werken met freelancers kan ook goedkoper zijn dan een bureau of agency inhuren. Vaak werken bij een bureau meerdere mensen aan je project en betaal je dus extra voor interne vergaderingen, kennisoverdracht, projectmanagement, account management, etc.


Aandachtspunten bij consultancy.


Uiteraard zijn er ook zaken waar je je bewust moet van zijn als je een consultant wil inhuren. We overkopen ze hieronder. Heb je zelf vragen hierbij, twijfel dan niet ons te contacteren.


1. Kosten


We hebben al aangehaald dat puur op uurprijs een consultant duurder kan zijn dan een interne medewerker. Dit is de prijs die je betaalt voor ervaring en flexibiliteit. Uiteraard zijn er freelancers te vinden die voor 25 EUR per uur je website of e-mail bouwen. Maar vaak krijg je waarvoor je betaald. Past die website wel bij je bedrijf of is het gewoon een kopie van zovele andere websites? Is die website goed vindbaar op Google? Idem voor e-mail. Ja, die e-mail ziet er goed uit in Gmail maar werkt hij ook in Outlook op iPhone? En nog belangrijker: levert de e-mail echt iets op? Dit zijn maar een paar aspecten die een ervaren consultant altijd in overweging zal nemen. Je betaalt iets meer maar het resultaat is steeds van een hoog niveau.

2. In house kennis


Een consultant voor een beperkte tijd in je team halen kan een boost betekenen. Maar het is belangrijk om deze kennis te 'borgen' zodat deze nog beschikbaar is voor je team nadat de consultant niet meer aanwezig is. Een goed documentatiesysteem en periodieke opleidingen en handovers zijn daarom cruciaal om te zorgen dat die extra kennis die een consultant met zich meebrengt in je interne team verspreid wordt en zo blijft meedragen aan het succes van je projecten.

3. Teamplayer


Een consultant kan soms maanden deel uitmaken van je team. Toch blijft er een verschil met een interne medewerker. Een consultant zal vaak zijn of haar tijd verdelen onder verschillende klanten. Daarnaast kan een consultancyopdracht op ieder moment stoppen. Je moet er dus aandacht voor hebben als bedrijf dat een consultant nu eenmaal niet altijd hetzelfde 'aanzien' heeft als een interne medewerker. Een consultant moet er dan weer mee overweg kunnen dat hij of zij vaak de 'nieuwe medewerker' zal zijn in een team interne medewerkers die vaak al jaren samenwerken. Een goeie consultant past zich dan ook snel aan en bewijst zijn of haar meerwaarde waardoor hij of zij vlot opgenomen wordt in het team.



Hoe huur ik Markebly als consultant in?

Eenvoudig: je neemt contact met ons op en vertelt ons jouw verhaal, de vragen waar je mee zit of het project dat je wil realiseren en wij zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen. Denk alvast na over deze zaken. Wanneer wil je dat de consultancyopdracht van start gaat? Voor welk termijn denk je een consultant nodig te hebben? Waar wordt de consulantcyopdracht uitgevoerd? En welke expertise wil je precies in huis halen?

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
Belgiƫ

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos