Email marketing.

E-mail is een kanaal met het potentieel op een hoge ROI. Maar dan moet je het wel goed doen. Markebly helpt je bij elke stap. Van het kiezen van de juiste email marketing tool, tot het opstellen van een gebruiksvriendelijke template en het segmenteren van je database. Leer er alles over hieronder.


Vraag vrijblijvend een offerte aan   Bekijk onze realisaties

MARKEBLY WERKT MET


De basis van email marketing

Er zijn enkele ground rules die je moet respecteren als je start met email marketing. Maar eens de bal gaat rollen, kan het een heel effectieve manier zijn om nieuwe klanten aan te trekken en van bestaande klanten fans te maken. Wij geven hieronder die basisregels en vertellen je precies hoe je die killer e-mail maakt.

Layout & design

Content & design

Content is king. Zorg ervoor dat hetgeen je te vertellen hebt, interessant is voor je lezer en personaliseer waar mogelijk. Kies een goeie subject line en Call to Action (CTA) en zorg ervoordat de nieuwsbrief goed leesbaar blijft op een smartphone of tablet.

Segmentatie

Segmentatie

De dagen dat iedereen in je database elke e-mail die je uitstuurt ontvangt, zijn voorbij. Vandaag laten tools je toe om heel fijnmazig de ontvangers van je nieuwsbrief te selecteren. Zo blijf je relevant en vermijd je dat de enige link waarop geklikt wordt de uitschrijflink is.

Privacy en GDPR

Privacy en GDPR

We kunnen er niet om heen: privacy is een issue. E-mails hebben omwille van 'spam' een slechte reputatie. Maar toch heeft bijna iedereen een e-mail adres en blijft e-mail een effectief communicatiekanaal naar klanten toe. De keywords hier zijn vertrouwen en respect.



Stappenplan voor een succesvolle e-mail

Een goede e-mail nieuwsbrief uitsturen is niet iets wat je op 1-2-3 doet. Als je wil dat je boodschap effectief in de inbox van je lezer belandt en ook nog eens gelezen wordt, dan is een goede voorbereiding essentieel. Markebly kan je helpen bij elke stap die nodig is bij het opzetten van een succesvol e-mail programma.

1. Segmenteer je data


Vooraleer je ook maar één mail opstelt, moet je je afvragen wie je doelpubliek is. Als je boodschap niet relevant is voor een deel van je database, stuur de mail dan niet naar hen. Zo segmenteer je je adressenlijst in relevante groepen en vermijd je een hoop opt-outs.

2. Kies een goeie subjectline


Het doet er niet toe hoe flitsend je e-mail is. Zonder goeie subjectline zal niemand je mail openen en je fantastische creatie zien. Gebruik A/B testing om te bepalen wat best werkt. Maak ook gebruik van een pre-header, je tweede subjectline eigenlijk.

3. Identificeer jezelf


Naast een goeie subjectline, is het ook belangrijk dat je jezelf als verzender kenbaar maakt. Dat schept vertrouwen en zorgt ervoor dat mensen je e-mail met vertrouwen kunnen openen. Kies dus duidelijk verzenadressen en aliassen zodat meteen duidelijk is dat jij de afzender bent.

4. Bepaal je reply adres


Vaak kiezen bedrijven een 'noreply@...' als reply e-mail adres. Laten we eerlijk zijn : heel klantvriendelijk is het niet. Als je per post een brief stuurt, zet je toch ook niet onderaan : 'gelieve niet te antwoorden'? Iedere klantencontact kan waardevol zijn. Zorg dat mensen met hun vragen ergens terecht kunnen. Meer hierover weten? Lees onze blogpost.

5. Kies een goed design


Een commerciële HTML mailing geeft je de mogelijkheid om lettertypes en beeldmateriaal te combineren tot een coherent geheel. Zorg voor een design dat je content vlot leesbaar maakt en duidelijk de verschillende onderdelen van je mail toont. Kies ook een lettertype dat door de meeste e-mail clients ondersteund wordt en goed leesbaar is. Uiteraard is dit design responsive wat betekent dat het vlot leesbaar is op alle toestellen : smartphone, tablet, PC, ... Zie enkele voorbeelden hier.

6. Gebruik een aanspreking


Hier is misschien niet iedere marketeer fan van maar geloof ons, een simpele aanspreking zoals 'Beste Peter', kan wonderen doen en laat de mail meteen een stuk persoonlijker aanvoelen.

7. Schrijf goeie copy


Dit moet zo ongeveer de moeilijkste opdracht zijn. Schrijven voor het web is lastig. Schrijven voor e-mail misschien nog lastiger. Je hebt letterlijk maar een paar seconden om de bedoeling duidelijk te maken aan je lezer. Zo niet dan is de mail vlugger in de prullenmand dan dat je het woord 'spam' kan zeggen. De beste e-mails grijpen en meteen de aandacht van de lezer en vertellen een verhaal waar de lezer zich mee kan identificeren. Als je nieuwsbrief bestaat uit meerdere artikels die niets met elkaar te maken hebben, dan zal je lezer vlug interesse verliezen.

8. Bepaal aantrekkelijke CTA's


De CTA's of call to action zijn de buttons, links en beelden waar de lezer op kan klikken in je mail. Die moeten duidelijk identificeerbaar zijn en meteen aangeven waar ze naartoe linken. Knoppen als 'Meer info' of 'Klik hier' zijn minder duidelijk als 'Neem deel' of 'Schrijf je in'. Test wat best werkt qua copy, kleur, vorm, …

9. Zorg voor een uitschrijfmogelijkheid


Een no-brainer eigenlijk. Op ieder moment zou een ontvanger van een e-mail zich moeten kunnen uitschrijven. Nog beter is als een persoon ook zijn of haar profiel kan aanpassen. Zo kan jij je volgende communicatie beter afstemmen op hun voorkeuren.

10. Maak goeie landingspagina's


De meeste e-mails zijn puur gemaakt om je door te sturen naar een website waar de echte actie plaatsvindt. Op die website vul je dan b.v. een deelnameformulier in of plaats je een bestelling. Zorg ervoor dat de ervaring van je e-mail mooi aansluit bij de ervaring op je website zodat lezers zich niet abrupt in een ander universum wagen wat voor een vertrouwensbreuk zorgt. Uiteraard moeten deze landingspagina's ook responsive zijn.

11. Test, test, test


Voor je je mail uitstuurt moet je zeker zijn dat er geen fouten in de kopie zitten, dat alle links werken, dat de design overeind blijft in de meest voorkomende e-mail clients en je het juiste segment geselecteerd hebt. Laat alles best es nazien door een tweede persoon (4-eyes principal). Je wil echt geen mail sturen naar 500.000 mensen met een CTA button die niet werkt.

12. Learn, learn, learn


Na het verzenden van je mail, is het belangrijk om na te gaan wat er goed liep, wat er fout liep, wat er beter kan. Neem deze learnings mee in je volgende e-mail.


Is er geen afwijking mogelijk van deze regels? Uiteraard wel. Soms heb je niet alle tijd, middelen of data om het bovenstaande te volgen. Stel jezelf dan wel de vraag of een HTML mail de juiste optie is om je boodschap de wereld in te sturen. Misschien plaats je de content beter gewoon op je website of post je het snel op Twitter. Want die spam button is verdomt dichtbij en één als spam aanvoelende mail kan een groot stuk van je database onbereikbaar maken voor een volgende mail. Zoals steeds: zoek de hulp van professionals die weten waaruit een goeie e-mail bestaat en zullen je de juiste vragen stellen zodat jouw e-mail niet ongelezen in de prullenmand verdwijnt.


Realisaties

Ontdek de e-mail templates die we voor bedrijven als Kinepolis, KPN en Care gemaakt hebben.

Kinepolis template

Voor deze cinemagigant bouwden we een allesomvattende e-mail template.

BEKIJK CASE
Kinepolis template
Nu Skin template

Voor dit cosmeticabedrijf maakten we een interactieve e-mail template.

Nu Skin template
KPN template

Deze telecomoperator wou de ultieme e-mail template die onder alle omstandigheden pixelperfect was.

Nu Skin template
Care Mailchimp template

Cleaning company Care kreeg van ons een custom Mailchimp template, gericht op hun huisstijl.

Care Mailchimp template
Kinepolis Interstellar

Mock-up van een Kinepolis mail om aan te tonen dat een mail visueel sterk kan zijn.

BEKIJK CASE
Interstellar
Kinepolis Kinekids

Kleurrijk design voor de kids newsletter van Kinepolis.

BEKIJK CASE
Kinepolis Kinekids
Kinepolis newsletter

Mock-up voor een nieuw design van de Kinepolis e-mail nieuwsbrief.

BEKIJK CASE
Kinepolis newsletter
Kinepolis Lego

Mock-up van een e-mail template voor de promotie van een film.

BEKIJK CASE
Kinepolis Lego

Blogs & insights

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van email marketing via onze blog posts en nuttige insights.

Let's talk about spam

Let's talk about spamPETER DEVOS - 26-02-2020

Als je een commerciële e-mail uitstuurt die als spam aanzien wordt, dan heb je pech. In het beste geval wordt de mail gewoon niet gelezen maar in het ergste geval wordt je hele e-maildomein geblacklist en kan je geen e-mail meer bij je ontvangers krijgen.

Je doet er dus goed aan om niet als spam of spammer gelabeld te worden. Maar wat is spam eigenlijk? Globaal kunnen we het vertalen als 'ongewenste e-mail'. Wij zien een aantal redenen waarom je mail als spam aanzien wordt.

Lees de blogpost

Van e-mail naar multichannel

Van e-mail naar mulitchannelPETER DEVOS - 03-02-2020

Toegegeven, e-mail is een prachtig en performant kanaal om je boodschap te verspreiden en meer te weten te komen over je klant. Maar we merken allemaal dagelijks dat onze inbox ondergesneeuwd wordt met allerhande e-mails.

Hoe pakken we dit best aan? Marketing automation staat voor de juiste boodschap op het juiste moment. Het juiste kanaal hoort daar evengoed bij. We doorlopen hieronder enkele scenario's en gaan telkens na wat het beste kanaal is in de gegeven situatie.

Lees de blogpost

Wat zegt een no-reply adres over je bedrijf?

Van e-mail naar mulitchannelPETER DEVOS - 05-01-2020

Als je een e-mailmarketingtraject opstart, zal je vroeg of laat moeten kiezen wat je standaard 'reply' adres en bijhorende alias wordt.

Veel bedrijven zullen voor dit adres hetzelfde adres kiezen als hun 'from' adres. Meestal is dat een 'info@' adres zoals info@markebly.be. Maar vaak zie je ook dat resoluut gekozen wordt voor een 'noreply@' adres om duidelijk te maken dat mails naar deze mailbox niet opgevolgd worden.

Lees de blogpost



Start vandaag nog

E-mail marketing is een low cost oplossing om te starten in de wereld van digitale communicatie. Vul het formulier hieronder in om te weten hoe ook jouw bedrijf de vruchten kan plukken van een professioneel email marketing project.

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos