<- Terug naar overzicht

Selligent for dummies.

Door Peter Devos - 10/04/2020


Als je op zoek bent naar een marketing automation tool, dan ben je misschien het Belgische Selligent tegengekomen. Officieel moeten we ‘Selligent Marketing Cloud' zeggen want het is een SAAS tool. Een wat? Wel ja, een SAAS tool in de cloud die via lead nurturing campaigns, customer journeys, personalized lifecycles en het beheren en inzetten van assets de customer engagement verhoogt. Duh!


Dat is de marketing praat uiteraard. Misschien moeten we het even op een begrijpbare manier uitleggen. Je weet wel, zonder teveel buzz words. Gewoon: wat is Selligent? Wat doet het? Voor wie is het? Waarom moet ik het in huis halen? En hoeveel kost het? Let's start!

Wie of wat is Selligent?

Selligent is een Belgisch bedrijf maar ook een wereldwijde speler. Ze bestaan al 30 jaar en hebben een hoofdkantoor in Hasselt en maken marketing automation software. Dat is Selligent in een notendop. Die software laat je toe om met je klant in contact te komen. Hoe dan? Wel, vaak via e-mail. Je vraagt aan je klant zijn of haar e-mail adres en stuurt b.v. iedere maand een nieuwsbrief uit. Een beetje zoals Mailchimp. Maar Selligent doet zoveel meer. Je kan er ook webpagina's mee maken. Landingspagina's heet dat dan. De pagina waar mensen op terecht komen als ze doorklikken op een mail. Deze pagina's kunnen dan b.v. een formulier bevatten of informatie tonen specifiek voor de ontvanger van de mail. Personalisatie heet dat dan. Je zorgt ervoor dat hetgeen je te vertellen hebt op ieder moment aangepast is aan de klant. Dat kan b.v. door persoon 1 artikel A voor te stellen en persoon 2 artikel B. Of door personen met kinderen een andere mail te sturen dan personen zonder kinderen. In Selligent kan je dit vlot regelen via een grafische interface. Je kiest uit de beschikbare data en maakt zo filters aan. Een kind doet de was.

Hoe ga je ermee aan de slag?

Maar daar zit het addertje onder het gras natuurlijk: je moet wel die data beschikbaar hebben. En laat dat nu juist het sterke punt zijn van Selligent. Je kan je data via allerlei bronnen binnenhalen. Heb je een Excel met inschrijvers op je nieuwsbrief? Geen probleem, je kan ze in Selligent vlot importeren en meteen ontdubbelen ook. Heb je een extern systeem (b.v. een boekhoudprogramma, een webshop of een CRM systeem zoals SAP) en wil je die data koppelen met Selligent? Opnieuw geen probleem. Ofwel gebruik je een ‘connector' zoals dat heet en geef je daarin aan welke data je precies van je extern systeem naar Selligent wil overplaatsen. Ofwel laat je het extern systeem CSV files (gewoon tekstbestanden waar alle data met komma's gescheiden is) op een FTP server plaatsen (een fileserver online zeg maar) en Selligent kan die automatisch ophalen en op de juiste plaats in Selligent zetten. Heb je een mobile app waarbij je appbouwer zegt dat ie werkt met API's? Great. Ook hier kan Selligent mee overweg en voor je het weet is iedere nieuwe gebruiker van je app meteen ook in Selligent beschikbaar.
Je ziet het, een systeem als Selligent bloeit echt als het gekoppeld wordt aan andere systemen. Dan wordt Selligent het centraal aanspreekpunt voor je klantendata. Je zal dan ook zien dat Selligent gebruikt wordt door de wat grotere B2C bedrijven met vele duizenden tot miljoenen klanten. Daar is het onbegonnen werk om al die klanten manueel te benaderen. Een systeem als Selligent is dan ideaal om toch een persoonlijke band met al deze klanten te onderhouden. Dit wil niet zeggen dat Selligent geen perfecte match kan zijn voor kleinere bedrijven of B2B, zolang je de klant maar centraal plaatst en het nut inziet van gepersonaliseerde relevante communicatie (lees: geen spam).

Is het wel iets voor mij?

Ok, dus je ziet wel brood in Selligent als platform. Maar heb je wel de juiste mensen in huis om het systeem te gebruiken en beheren? Gelukkig is Selligent gebruiksvriendelijk. Echter, omdat het zo flexibel is, zal je wel een zekere technische kennis in huis moeten hebben, of gebruik maken van een partner als Markebly om het beste eruit te halen. Een developer kan de database inrichten en e-mail templates en landingspagina's maken. Daarna kan je als marketeer zelf aan de slag en al deze puzzelstukken inzetten om b.v. een e-mail te versturen of een campagne op te zetten. Wij hebben klanten die met een heel klein team toch miljoenen van hun klanten in verschillende landen en in verschillende talen beheren via Selligent. Voor hen is de tool letterlijk onmisbaar.

Voor wie is Selligent niet? Voor marketeers die liever alle bouwblokken ready made hebben, die totaal geen technische ondersteuning genieten en die relatief eenvoudige e-mails willen uitsturen. Heb je een beperkt aantal klanten, is meertaligheid niet echt een vereiste, hoef je niet zo nodig iedere klant persoonlijk aan te schrijven en heb je geen systemen te koppelen? Dan zal Selligent waarschijnlijk overkill zijn.

Ok, vertel me meer.

Maar stel dat Selligent wel iets voor je is en je hebt de basis opgezet. Dan begint het leuke werk want Selligent heeft extra modules die de mogelijkheden uitbreiden. Zo is er de eForm module die je toelaat om enquêtes en formulieren te maken via een drag en drop interface. Superhandig want je kan b.v. bepalen wie welke vragen of antwoorden te zien krijgt. Zo verhinder je dat personen niet relevante vragen moeten beantwoorden en hou je de enquête zo kort mogelijk. Daarnaast heb je ook een webtracking module. Die houdt perfect bij wie welke pagina's in je website bezoekt, ook al zitten deze bezoekers nog niet in je klantendatabase. Eens ze een e-mail adres achterlaten (omdat ze zich b.v. inschrijven voor een nieuwsbrief of inloggen in je webshop), dan kan je die informatie koppelen en heb je meteen een schat van informatie over deze personen die je meteen kan gebruiken in nieuwsbrieven of op je social kanalen want ook daar koppelt Selligent mee. Andere modules geven je meer rapportage of koppelen vlot met je online shop. De mogelijkheden zijn, je snapt het al, heel uitgebreid. En het leuke is dat alles perfect met elkaar verbonden is en je dus overal altijd je data beschikbaar hebt.

Maar wat kost dit dan allemaal?

Dat Selligent niet gratis, dat begrijp je natuurlijk. Maar je mag het niet enkel benaderen als een kost maar eerder als een tool om je omzet te verhogen. Net zoals je soms fysieke winkels nodig hebt om je producten aan de man te brengen, kan je een marketing automation tool inzetten om je online sales te boosten. Daarnaast helpt de tool je ook om je hele organisatie meer klantgericht te maken, je helpdesk te ondersteunen, je marketing team van manueel werk besparen, etc.
Selligent is dus niet een tool waar je even een accountje online in maakt en aan de slag kan. Er moet over nagedacht worden en gewerkt worden met een plan. Je moet nadenken waarvoor je de tool zal inzetten, wie er mee zal werken, waar je het aan zult koppelen en wat in eerste instantie moet gebouwd worden. Ik kan dan ook maar ten stelligste aanraden om met een Selligent partner als Markebly in zee te gaan. Wij weten perfect hoe je een Selligent project opzet. We hebben ook direct contact met Selligent zelf en kunnen als tussenpersoon zorgen dat afspraken correct nageleefd worden. Daarnaast kunnen we snel campagnes opzetten en templates bouwen zodat je meteen aan de slag kan en vanaf dag één rendement hebt van je Selligent omgeving.

Hoeveel kost dit alles nu ? Dit hangt af van het aantal klanten die je in je database hebt en van de modules die je erbij neemt. Reken op enkele duizenden euro's per maand voor de basis. Dat lijkt veel maar het potentieel van een tool als Selligent is dan ook enorm. Veel bedrijven weten niet eens wat mogelijk is tot ze een tool als Selligent in handen krijgen. Dan gaat een wereld voor ze open en kunnen ze veel creatiever aan de slag met hun digitale marketing. Andere Selligent klanten besparen soms tienduizenden euro's per jaar door manueel werk in te perken of door abonnementen voor andere diensten en leveranciers stop te zetten omdat ze het nu zelf kunnen in Selligent.

Meer info

Markebly heeft al 10 jaar ervaring met Selligent. Wij hebben ruime ervaring met de Selligent Campaign, Selligent Marketing Cloud en Selligent Site tools. Wil je zelf de mogelijkheden van Selligent leren kennen? De beste manier is met een demo. Zo kan je echt aan de lijve ondervinden hoe de tool werkt en of hij ook voor jouw doeleinden een oplossing biedt. Vul het contactformulier hieronder in om een demo aan te vragen en wij nemen binnen de 24 uur contact op. Een demo kan via een online meeting of bij jou op kantoor.

Meer info vind je in ons uitgebreid artikel over Selligent of op de officiële website https://www.selligent.com/nl.

Boek een demo

Ik hoop dat het iets duidelijker is wat Selligent is, wat het niet is en voor wie het echt een toptool kan zijn. Interesse? Dan is er maar één vervolgstap mogelijk: een demo. Dan kan je echt zien hoe de tool eruit ziet, hoe het werkt en nagaan of je er zelf mee aan de slag te kunnen. Contacteer Markebly vandaag nog en wij komen vrijblijvend bij je langs. Wie weet gaat er een wereld voor je open.

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos