Zowat alle marketing zou ten minste een digitaal luik moeten hebben. Of het nu een website is of social media, SEO of SEA, email marketing of marketing automation. Markebly kan je hierbij op weg helpen om de juiste keuzes te maken die kosteffectief zijn en je business een echte boost geven.
Iedereen kan op een eenvoudige manier de eerste stappen zetten in digitale marketing. Maar al snel wordt het onoverzichtelijk en tijdrovend. Markebly kan je hierbij helpen, zonder dat je daarvoor zelf alle touwtjes uit handen moet geven. Het blijft dan ook jouw bedrijf dat we promoten via digital marketing. Hieronder wat we voor jouw kunnen betekenen.
Digitale marketing speelt zich af op de tientallen, zoniet honderden kanalen die vandaag de dag beschikbaar zijn. Markebly helpt je de juiste mix van kanalen te kiezen die passen bij jouw business, budget, sector en klant om zo het meest effectief te zijn.
Samen met partners gaan we op zoek naar de juiste content om je digitale marketing te voeden. Dit kunnen teksten voor je website zijn, foto's voor je Instagram posts of een bedrijfsvideo voor Youtube. Wij zorgen dat de content op de juiste manier verspreid wordt over je kanalen.
Een goed plan helpt je altijd. Markebly bespreekt samen met jou de key momenten waarop jouw content naar voor moet komen. Een braderie, soldenperiodes, een 10-jarig bestaan,... We kijken ook naar de 'lifecycles' van je klant om zo de juiste content via het juiste kanaal te sturen voor de hoogste relevantie.
Toegegeven, het is niet eenvoudig om het bos door de bomen te zien in het digitale marketing landschap. Er zijn zoveel kanalen en mogelijkheden dat het allemaal wat overweldigend kan lijken voor bedrijven die zich op internet willen promoten. In dit artikel stellen we de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen voor je begint. We gaan na welke mogelijkheden er zijn en welke kanalen best passen bij jouw business zodat je kan inzetten op zaken die je echt vooruit zullen helpen.
Voor je van start gaat, is het belangrijk na te gaan wat het hoofddoel is van je digital marketing efforts. Wil je meer omzet genereren en zo ja, wil je nieuwe of vooral bestaande klanten overtuigen? Misschien wil je dat mensen zich aansluiten bij jouw organisatie of wil je in contact komen met anderen om samen te kunnen werken? Eens dit doel duidelijk is, kan je je specifiek richten op bepaalde kanalen om dit hoofddoel te bereiken.
Iedere sector heeft zijn eigen specifiek doelpubliek en vereist daarom een welbepaalde aanpak. Er zijn uiteraard sectoren die verkopen aan iedereen tussen 9 en 99 jaar, maar de budgetten om zo algemeen te promoten zijn meestal enkel weggelegd voor grotere firma's. Vaak richten bedrijven zich tot een beperktere markt. Enkele voorbeelden :
Elk van bovenstaande voorbeelden vereist een specifiek aanpak op gebied van digitale marketing om succesvol te zijn.
Ok, je hebt je (niche) doelpubliek bepaalt. Welk kanaal zet je daar nu tegenover? Je denkt waarschijnlijk meteen aan een website. En toegegeven, vaak is je website de plaats waar de actie gebeurt. Daar vullen bezoekers een contactformulier in, vragen ze een offerte aan of reserveren ze een plaats. Maar heb je echt een website nodig? Misschien niet. Stel dat je een stoffenwinkel hebt en snel de nieuwste stofjes wil delen met je (mogelijke) klanten, dan kan een Facebook of Instagram account een meer directe manier zijn dan een eigen website. Uiteraard kan een website ondersteunend zijn voor je social media maar strikt genomen is het geen vereiste.
Laten we even de meest populaire kanalen overlopen:
Laten we even nagaan welke kanalen we zouden koppelen aan de sectoren die we hierboven vermeld hebben.
Zoals je ziet is er een kanaal voor iedere soort business. Ga na wie je doelpubliek is, wat je eigen doelen zijn en hoe je je bedrijf, goederen en diensten wil promoten. Al snel zal duidelijk zijn welke kanalen best bij jouw bedrijf passen.
Zo, nu we ons doelpubliek geïdentificeerd is en we weten welke kanalen we best inzetten, kunnen we aan de slag. Laten we duidelijk zijn: digitaal aanwezig zijn geen eenmalige actie, het is een continu proces dat tijd vereist. Je kiest dus best voor een aanpak die je kan volhouden. Het duurt maar een paar minuten om een Twitter account op te zetten maar als je een half jaar niets meer tweet, dan schept dit geen vertrouwen. Idem voor alle andere kanalen. Een website met een copyright uit 2017 die niet vlot werkt op een mobiel device kan een negatief signaal sturen naar een prospect. Ons advies: werk met een kalender, volg resultaten nauwgezet op en huur waar nodig professionals in.
Een kalender zorgt dat je vooraf communicatiemomenten zoals een feestdag of een soldenperiode kan vastleggen. Dit laat je toe nauwkeurig te plannen welke content je via welk kanaal wil inzetten. De beste communicatieplannen zorgen voor een versterkend effect tussen kanalen. Zo kan een restaurant een reservatieformulier op hun website plaatsen maar dit vooral promoten via een specifieke email voor Valentijn gekoppeld aan een (al of niet betalende) promotiecampagne op Facebook. Nadien kan je beelden van de gerechten die je geserveerd hebt die dag weer posten op Instagram en Pinterest met uiteraard een link naar je website voor mensen die ook na Valentijn zin hebben om lekker te eten.
Volg je kanalen heel nauwgezet op. Heb je een post geplaatst op LinkedIn, kijk dan hoeveel views en interacties dit oplevert en vergelijk met vorige posts. Maar nog belangrijker, probeer steeds te bepalen hoeveel kwalitatieve leads en business je eruit haalt. Een Instagram post met 10.000 like is zeker cool maar als er geen enkele business uit komt, dan is dit misschien niet het meest effectieve kanaal.
Huur waar nodig specialisten in om je teksten te schrijven voor je website, foto's te nemen voor je Instagram account of je email marketing op punt te zetten. Het kan heel aantrekkelijk zijn om, vooral uit het oogpunt van kostenbesparing, alles zelf te willen doen. Maar laten we eerlijk zijn: als je als schrijnwerker een expert bent in websites bouwen, email nieuwsbrieven opstellen en video's monteren, dan zit je misschien niet in het juiste beroep. In het ideale geval helpt een digitaal bureau je om alle communicatie op elkaar af te stemmen maar geeft het je ook de tools om je eigen stempel op zaken te drukken door zelf zaken te posten, al dan niet nagekeken en gecorrigeerd waar nodig door experts.
Er zijn verschillende technieken om je digitale marketing een extra boost te geven: We bespreken er hier enkele:
Het klopt dat je je vandaag eigenlijk niet meer kan permitteren om niet digitaal aanwezig te zijn. Marketing is per definitie digital marketing geworden want er zal steeds een digitale link zijn naar b.v. je website of je social media accounts. Bekijk goed welke doelgroep je wil bereiken en welke kanalen zich het best lenen tot het effectief bereiken van die doelgroep. Roep professionele hulp in waar nodig om snel stappen te maken en zorg voor een planning alsook de nodige tijd in je drukke schema om je digitale marketing te onderhouden. Succes zal niet op 1-2-3 komen maar door zorgvuldig te testen en de vinger aan de pols te houden, kom je te weten wat best werkt voor jouw business. Dan komen de resultaten gegarandeerd en kan je zaak groeien.
Zoek je iemand om jouw digitale marketing van de grond te krijgen, vul dan onderstaand contactformulier in en neem contact met ons op. Wij leggen je vrijblijvend uit hoe we je kunnen helpen.
Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.
Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.
Verantwoordelijke
Peter Devos
Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België
Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be
BTW-nr
0748.596.015