Digital marketing.

Zowat alle marketing zou ten minste een digitaal luik moeten hebben. Of het nu een website is of social media, SEO of SEA, email marketing of marketing automation. Markebly kan je hierbij op weg helpen om de juiste keuzes te maken die kosteffectief zijn en je business een echte boost geven.


Contacteer ons


De basis van digital marketing

Iedereen kan op een eenvoudige manier de eerste stappen zetten in digitale marketing. Maar al snel wordt het onoverzichtelijk en tijdrovend. Markebly kan je hierbij helpen, zonder dat je daarvoor zelf alle touwtjes uit handen moet geven. Het blijft dan ook jouw bedrijf dat we promoten via digital marketing. Hieronder wat we voor jouw kunnen betekenen.

Kanalen

Kanalen

Digitale marketing speelt zich af op de tientallen, zoniet honderden kanalen die vandaag de dag beschikbaar zijn. Markebly helpt je de juiste mix van kanalen te kiezen die passen bij jouw business, budget, sector en klant om zo het meest effectief te zijn.

Content

Content

Samen met partners gaan we op zoek naar de juiste content om je digitale marketing te voeden. Dit kunnen teksten voor je website zijn, foto's voor je Instagram posts of een bedrijfsvideo voor Youtube. Wij zorgen dat de content op de juiste manier verspreid wordt over je kanalen.

Planning

Planning

Een goed plan helpt je altijd. Markebly bespreekt samen met jou de key momenten waarop jouw content naar voor moet komen. Een braderie, soldenperiodes, een 10-jarig bestaan,... We kijken ook naar de 'lifecycles' van je klant om zo de juiste content via het juiste kanaal te sturen voor de hoogste relevantie.



Hoe starten met digitale marketing?

Toegegeven, het is niet eenvoudig om het bos door de bomen te zien in het digitale marketing landschap. Er zijn zoveel kanalen en mogelijkheden dat het allemaal wat overweldigend kan lijken voor bedrijven die zich op internet willen promoten. In dit artikel stellen we de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen voor je begint. We gaan na welke mogelijkheden er zijn en welke kanalen best passen bij jouw business zodat je kan inzetten op zaken die je echt vooruit zullen helpen.

Wat is je doel?


Voor je van start gaat, is het belangrijk na te gaan wat het hoofddoel is van je digital marketing efforts. Wil je meer omzet genereren en zo ja, wil je nieuwe of vooral bestaande klanten overtuigen? Misschien wil je dat mensen zich aansluiten bij jouw organisatie of wil je in contact komen met anderen om samen te kunnen werken? Eens dit doel duidelijk is, kan je je specifiek richten op bepaalde kanalen om dit hoofddoel te bereiken.

In welke sector ben je actief?


Iedere sector heeft zijn eigen specifiek doelpubliek en vereist daarom een welbepaalde aanpak. Er zijn uiteraard sectoren die verkopen aan iedereen tussen 9 en 99 jaar, maar de budgetten om zo algemeen te promoten zijn meestal enkel weggelegd voor grotere firma's. Vaak richten bedrijven zich tot een beperktere markt. Enkele voorbeelden :

  • Schrijnwerkers die exclusieve meubels op maat maken
  • Advocatenkantoren gespecialiseerd in ondernemingsrecht
  • Barbiers voor de 'trendy' man
  • Autodealers van betaalbare tweedehandswagens
  • Sterrenrestaurants

Elk van bovenstaande voorbeelden vereist een specifiek aanpak op gebied van digitale marketing om succesvol te zijn.

Welk kanaal past best bij jouw business?


Ok, je hebt je (niche) doelpubliek bepaalt. Welk kanaal zet je daar nu tegenover? Je denkt waarschijnlijk meteen aan een website. En toegegeven, vaak is je website de plaats waar de actie gebeurt. Daar vullen bezoekers een contactformulier in, vragen ze een offerte aan of reserveren ze een plaats. Maar heb je echt een website nodig? Misschien niet. Stel dat je een stoffenwinkel hebt en snel de nieuwste stofjes wil delen met je (mogelijke) klanten, dan kan een Facebook of Instagram account een meer directe manier zijn dan een eigen website. Uiteraard kan een website ondersteunend zijn voor je social media maar strikt genomen is het geen vereiste.

Laten we even de meest populaire kanalen overlopen:

  • Website: zoals reeds aangegeven is een eigen website handig naartoe te linken van andere kanalen. Daarnaast kan je uiteraard ook je eigen website in de picture zetten via SEO en SEA (zie hieronder).
  • Facebook: Dit matuur kanaal heeft talloze mogelijkheden om je business te promoten en is nog steeds één van de top kanalen.
  • Twitter: Wil je echt een dialoog aangaan met je klanten, dan is Twitter een heel direct medium.
  • Instagram: Kan je het label 'lifestyle' plakken op je onderneming en zijn je producten mooi visueel voor te stellen, dan raden we dit kanaal ten zeerste aan. Het is de perfecte manier om met fans in contact te komen.
  • Pinterest: Alhoewel dit kanaal zich net als Instagram sterk richt op het visuele aspect, gaat het bij Pinterest meer over het ontdekken en inspireren.
  • E-mail: dit kanaal lijkt misschien old school en heeft een slechte naam omwille van spam maar het feit blijft dat de meeste mensen een email adres hebben en dat email op zowat ieder toestel (PC, laptop, GSM, tablet, ...) aanwezig is. Je kan op een relatief eenvoudige en kostenbesparende manier in contact komen met je doelpubliek. Pak je het slim aan, dan kan je je boodschap personaliseren en zo de effectiviteit verhogen.
  • TikTok: jawel, als bedrijf kan je op dit kanaal, vooral populair bij jongeren, ook aanwezig zijn.
  • YouTube: Last but not least het videokanaal YouTube. Dit kanaal laat toe je eigen video's te posten of (betalende) promotievideo's te tonen aan het juiste publiek. Voor sommige vloggers is YouTube de business.
  • LinkedIn: het ideale platform voor B2B en dienstverleners.

Laten we even nagaan welke kanalen we zouden koppelen aan de sectoren die we hierboven vermeld hebben.

  • Schijnwerkers: het artisanaal aspect en de kwaliteit van meubels op maat komt goed tot recht in kwalitatieve foto's. Die foto's kan je inzetten op Pinterest met een link naar je eigen website waar potentiële klanten met je in contact kunnen komen. Via een bedrijfsvideo die je op YouTube plaatst en integreert in je website, kan je nog meer een gevoel van exclusiviteit overbrengen.
  • Advocatenkantoren: deze business draait om vertrouwen. Een website die duidelijk uitlegt waarvoor je bij het kantoor terecht kan, lijkt ons dan ook de basis van je digitale marketing effort. Heb je een relatief uitgebreid klantenbestand? Dan kan een wekelijkse of maandelijkse e-mail nieuwsbrief een goeie manier zijn om nieuwe wetgeving te delen. Zo geef je aan dat je wel degelijk op de hoogte bent. Ook Twitter kan een heel handig kanaal zijn om kort op de bal te spelen. Communication as a service zeg maar. Zorg ook voor een goed profiel van al je medewerkers op LinkedIn zodat ook die vertrouwen uitstralen.
  • Barbiers: hier gaan persoonlijk contact en lifestyle hand in hand. Een combinatie van een Facebook pagina (met b.v. reservatieformulier) en een Instagram pagina lijkt ons ideaal om op een low cost manier je zaak in de verf te zetten en in contact te komen met je doelpubliek.
  • Autodealers: onze tweedehandsverkopen heeft het niet makkelijk. Er zijn duizenden autodealers in België en daarnaast is er ook de rechtstreekse concurrentie van online zoekertjes. Maar niets houdt je tegen om deze kanalen te gebruiken in je voordeel. Maak een account aan op tweedehands.be, autoscout24.be, ebay.be etc. en plaats je aanbod met duidelijke omschrijving en foto's op deze websites. Je kan van daaruit ook doorverwijzen naar je eigen website waar mensen vlot kunnen zien waar je garage is en hoe ze je kunnen contacteren. Uiteraard kan het ook handig zijn om je aanbod op je eigen website te tonen. In het ideale geval heb je een setup die je toelaat om een wagenpark één keer in te geven waarna de info zich automatisch verspreid over alle kanalen.
  • Sterrenrestaurants: zij verkopen meer dan gewoon eten, het is de hele ervaring die telt. Professionele foto's en video's zijn ideaal om dit over te brengen. Gebruik dit beeldmateriaal op je website (met reservatieformulier), op je Facebook pagina waar klanten kunnen aangeven hoe gezellig en lekker het wel niet was, en op je Pinterest pagina waarbij het water al in de mond loopt bij het zien van de exclusieve gerechten. Gebruik email marketing om speciale gelegenheden te promoten : businesslunches, Valentijndiners, tijdelijke korting via partners, etc.

Zoals je ziet is er een kanaal voor iedere soort business. Ga na wie je doelpubliek is, wat je eigen doelen zijn en hoe je je bedrijf, goederen en diensten wil promoten. Al snel zal duidelijk zijn welke kanalen best bij jouw bedrijf passen.

Hoe maak je jouw digitale marketing succesvol?


Zo, nu we ons doelpubliek geïdentificeerd is en we weten welke kanalen we best inzetten, kunnen we aan de slag. Laten we duidelijk zijn: digitaal aanwezig zijn geen eenmalige actie, het is een continu proces dat tijd vereist. Je kiest dus best voor een aanpak die je kan volhouden. Het duurt maar een paar minuten om een Twitter account op te zetten maar als je een half jaar niets meer tweet, dan schept dit geen vertrouwen. Idem voor alle andere kanalen. Een website met een copyright uit 2017 die niet vlot werkt op een mobiel device kan een negatief signaal sturen naar een prospect. Ons advies: werk met een kalender, volg resultaten nauwgezet op en huur waar nodig professionals in.

Een kalender zorgt dat je vooraf communicatiemomenten zoals een feestdag of een soldenperiode kan vastleggen. Dit laat je toe nauwkeurig te plannen welke content je via welk kanaal wil inzetten. De beste communicatieplannen zorgen voor een versterkend effect tussen kanalen. Zo kan een restaurant een reservatieformulier op hun website plaatsen maar dit vooral promoten via een specifieke email voor Valentijn gekoppeld aan een (al of niet betalende) promotiecampagne op Facebook. Nadien kan je beelden van de gerechten die je geserveerd hebt die dag weer posten op Instagram en Pinterest met uiteraard een link naar je website voor mensen die ook na Valentijn zin hebben om lekker te eten.

Volg je kanalen heel nauwgezet op. Heb je een post geplaatst op LinkedIn, kijk dan hoeveel views en interacties dit oplevert en vergelijk met vorige posts. Maar nog belangrijker, probeer steeds te bepalen hoeveel kwalitatieve leads en business je eruit haalt. Een Instagram post met 10.000 like is zeker cool maar als er geen enkele business uit komt, dan is dit misschien niet het meest effectieve kanaal.

Huur waar nodig specialisten in om je teksten te schrijven voor je website, foto's te nemen voor je Instagram account of je email marketing op punt te zetten. Het kan heel aantrekkelijk zijn om, vooral uit het oogpunt van kostenbesparing, alles zelf te willen doen. Maar laten we eerlijk zijn: als je als schrijnwerker een expert bent in websites bouwen, email nieuwsbrieven opstellen en video's monteren, dan zit je misschien niet in het juiste beroep. In het ideale geval helpt een digitaal bureau je om alle communicatie op elkaar af te stemmen maar geeft het je ook de tools om je eigen stempel op zaken te drukken door zelf zaken te posten, al dan niet nagekeken en gecorrigeerd waar nodig door experts.

Hoe haal ik nog meer uit mijn digitale marketing?


Er zijn verschillende technieken om je digitale marketing een extra boost te geven: We bespreken er hier enkele:

  • SEO: je hebt er vast al van gehoord: SEO of Search Engine Optimization is een resum technieken die ervoor zorgen dat je webpagina goed scoort in zoekmachines en dan vooral Google. Hierbij worden webpagina's technisch aangepast zodat Google perfect weet wat er op die pagina te vinden is. Daarnaast wordt de content (tekst en beeld zeg maar) specifiek geschreven om hoog te scoren in search engines. Alhoewel er geen magische formule is en Google het algoritme steeds aanpast, is het duidelijk dat het allemaal start met goeie content. Zorg ervoor dat wat je te vertellen hebt je publiek aanspreekt. Ga na op welke zoektermen jouw website gevonden wordt (of op gevonden wil worden) en integreer deze in je websiteteksten. Zorg daarenboven ook voor een duidelijke structuur. Dit is een continu proces van testen, aanpassen en verbeteren en is echt een vak apart geworden.
  • SEA: wil je echt helemaal bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen, dan kan je via Google Ads reclameruimte kopen. Dit heet Search Engine Advertising of SEA. Via een maximumbudget per periode en per klik, bepaal je hoeveel je wil betalen om bovenaan te verschijnen. Hoe hoger je CPC (cost per click) hoe hoger je in de resultaten zal verschijnen. Hoe hoger je maandbudget, hoe meer je in de resultaten zal verschijnen. Zo simpel is het. Of toch niet want ook hier zijn er heel wat strategieën te volgen om zo efficiënt mogelijk met je budget om te gaan. Hoeveel kost een klik gemiddeld? Dit hangt af van je sector. Zo kan een CPC tientallen euro's zijn als je in de verzekeringswereld zit. Dit omdat het binnenhalen van een klant via deze weg potentieel duizenden euro's kan opleveren voor een verzekeringsmaatschappij.
  • Ads op social media: ook op Instagram, Pinterest, Facebook, TikTok, Twitter, LinkedIn en andere social media kanalen kan je adverteren. Zit je doelpubliek vooral op één van deze kanalen, dan kan het de moeite lonen om dit uit te proberen. Zorg er wel voor dat je ze doorverwijst naar een goeie landingspagina die aanvoelt als het verlengstuk van je 'brand'.
  • Marketing automation: heb je vele duizenden of zelfs miljoenen klanten, dan is het bijna onmogelijk om al je communicatiekanalen manueel te voeden en beheren. Dan kan marketing automation je helpen en ervoor zorgen dat de juiste boodschap bij de juiste persoon op de juiste plaats terecht komt. Marketing automation laat je ook toe te communiceren volgens de leefwereld van de klant. Wanneer verjaart de klant? Verhuist hij of zij binnenkort? Heeft hij of zijn kinderen? Neem al deze informatie mee om je boodschap zo relevant mogelijk te maken.
  • Offline promotie: ook traditionele niet digitale reclame kan je digitale marketing versterken. Denken b.v. aan beurzen waar je je bezoekers aan je stand laat inschrijven op je email nieuwsbrief. Ook reclame in tijdschriften kan je duidelijk laten verwijzen naar je website en social media accounts. In je eigen winkel kan je dan weer klanten naar je webshop sturen als je een bepaald item niet op voorraad hebt.
  • Samenwerkingen: je website of YouTube kanaal moet niet op zichzelf staan. Werk samen met gelijkgezinden en versterk elkaar. Doe aan 'guest blogging' en gebruik het bereik van de andere websites om jouw business te promoten. Of registreer je business op portaalsites en krijg zo bezoekers naar je eigen website.
  • Think out of the box: in dit artikel halen we enkel de meest voor de hand liggende kanalen aan. Maar zowat maandelijks ontstaan er nieuwe digitale kanalen waar je als business voordeel uit kan halen. Zo kan je als bedrijf nog niet meteen adverteren op Whatsapp, maar niets houdt je tegen om een eigen Whatsapp groep te starten waar je klanten op de hoogte houdt van je promoties. Of gebruik iets minder conventionele 'growth hacking' technieken om viraal te gaan.

Conclusie


Het klopt dat je je vandaag eigenlijk niet meer kan permitteren om niet digitaal aanwezig te zijn. Marketing is per definitie digital marketing geworden want er zal steeds een digitale link zijn naar b.v. je website of je social media accounts. Bekijk goed welke doelgroep je wil bereiken en welke kanalen zich het best lenen tot het effectief bereiken van die doelgroep. Roep professionele hulp in waar nodig om snel stappen te maken en zorg voor een planning alsook de nodige tijd in je drukke schema om je digitale marketing te onderhouden. Succes zal niet op 1-2-3 komen maar door zorgvuldig te testen en de vinger aan de pols te houden, kom je te weten wat best werkt voor jouw business. Dan komen de resultaten gegarandeerd en kan je zaak groeien.





Jouw digitale marketing starten

Zoek je iemand om jouw digitale marketing van de grond te krijgen, vul dan onderstaand contactformulier in en neem contact met ons op. Wij leggen je vrijblijvend uit hoe we je kunnen helpen.

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos