<- Terug naar overzicht

Let's talk about spam.

Door Peter Devos - 26/02/2020


Als je een commerciële e-mail uitstuurt die als spam aanzien wordt, dan heb je pech. In het beste geval wordt de mail gewoon niet gelezen maar in het ergste geval wordt je hele e-maildomein geblacklist en kan je geen e-mail meer bij je ontvangers krijgen. Je doet er dus goed aan om niet als spam of spammer gelabeld te worden. Maar wat is spam eigenlijk? Globaal kunnen we het vertalen als 'ongewenste e-mail'. Wij zien een aantal redenen waarom je mail als spam aanzien wordt.


Your reputation precedes you

Ook op vlak van spam krijg je een reputatie. Letterlijk. En die is afhankelijk van 2 partijen: de reputatie van je domeinnaam en die van het IP-adres waarmee je de mail verstuurt. Hou dus goed de reputatie van je mailservers in het oog, zodat de kwaliteit van verzendingen hoog blijft.

Technical issues

E-mailproviders zoals Gmail en Yahoo, hebben een hoop algoritmes die uitmaken of een e-mail spam is of niet. Ongewild kan je die regels breken. Een van die regels is dat je e-mail geen formulierelementen, JavaScript of Flash mag bevatten. Dat zijn elementen die op webpagina's thuishoren of die gebruikt worden door malafide verzenders. Je kan er dus prat op gaan dat zulke e-mails in de spam belanden en je e-maildomein waarschijnlijk met één voet op een greylist staat, waardoor je via dit domein zo goed als geen e-mail meer kan verzenden.

Hetzelfde geldt voor e-mails die enkel uit beelden bestaan of waar tekst van een bepaalde kleur op eenzelfde achtergrondkleur staat en dus in principe onzichtbaar wordt. Zorg er dus voor dat je e-mail deze technische guidelines niet breekt.

Bad content

Als we aan echte spam denken, dan denken we vaak aan de Nigeriaanse mafia die je Viagra wenst aan te smeren. En dat klopt ook. Sommige woorden als 'cash', 'free', 'gratis', 'winner', 'xannax', 'casino',... triggeren meteen spam-alerts.

Breek één van de regels en je e-mail wordt meteen als spam aanzien. Maar ook het gebruik van uitroeptekens of alles in HOOFDLETTERS zetten, kan aanleiding geven tot een spamvlagje naast je e-mail. Dialoogmarketing leert ons om respectvol met de klant om te gaan. Traditionele 'schreeuw-technieken' horen hier niet bij.

E-mail lists en spam traps

Als je je database niet zelf opgebouwd hebt maar gekocht, dan is die vaak van lage kwaliteit. Dat betekent dat er veel adressen in zitten die ofwel niet meer actief zijn of die gebruikt worden door email providers om spammers mee te vangen; de zogenaamde spam traps. Als je naar een van die inactieve adressen mailt, dan is de kans groot dat je geen opt-in hebt voor dit adres. De gevolgen laten zich raden: je e-mails worden prompt tegengehouden. List buying? Just don't!

Wrong message

De hierboven aangehaalde redenen tot spam zijn in principe simpel te vermijden. Je kent de spelregels en zolang je je eraan houdt, loop je weinig gevaar. Maar er is een nieuwe vorm van spam die veel moeilijker te vermijden is. Als je boodschap niet relevant is voor de ontvanger, dan kan die naar de spam-button grijpen in zijn of haar e-mail applicatie en meteen een stevige waarschuwing sturen naar email providers. Doen meerdere ontvangers dat, dan kan je technisch perfecte e-mail naar een klant met een legaal verkregen opt-in toch nog als spam worden aanzien. Lees er maar even de commentaren op na die mensen nalaten als ze zich uitschrijven voor een mail. Keer op keer geven ze aan dat de mail niet relevant was voor hen en ze daarom willen 'unsubscriben'. Vaak in niet mis te verstane bewoordingen. Een niet-relevante boodschap is vaak een ongevraagde boodschap en is voor veel mensen per definitie spam en daar worden ze redelijk emotioneel (lees: 'boos') van.

Solution

De remedie is simpel: stuur enkel relevante en persoonlijk communicatie naar je ontvangers. Twijfel je of je boodschap hieraan voldoet? Stuur hem dan niet of kies een ander kanaal. Segmenteer je verzendlijst grondig en ga na hoe je iedere persoon persoonlijk kan benaderen. Ontwikkel een gemeende interesse in de leefwereld van je klant, vraag regelmatig om feedback en geef je klant echt inspraak in je communicatie. Met andere woorden, doe aan dialoogmarketing. Zo bouw je een lange-termijnrelatie op die je ontvanger van je e-mail niet meteen doet grijpen naar de spamknop of de uitschrijflink.


Even napraten?

Spreekt het onderwerp van deze blog post je aan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op
en ontdek hoe we jou kunnen helpen.

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos