<- Terug naar overzicht

Van e-mail naar multichannel.

Door Peter Devos - 03/02/2020


Toegegeven, e-mail is een prachtig en performant kanaal om je boodschap te verspreiden en meer te weten te komen over je klant. Maar we merken allemaal dagelijks dat onze inbox ondergesneeuwd wordt met allerhande e-mails. Hoe pakken we dit best aan?


Iedereen krijgt zowat dagelijks dit soort e-mail in zijn of haar inbox:

We moeten onszelf de vraag durven stellen of e-mail steeds het juiste kanaal is voor iedere boodschap. Dit hangt van een aantal factoren af:

Multichannel aanpak

Marketing automation staat voor de juiste boodschap op het juiste moment. Het juiste kanaal hoort daar evengoed bij. We doorlopen hieronder enkele scenario’s en gaan telkens na wat het beste kanaal is in de gegeven situatie.

Stel je wil iemand op de hoogte brengen dat zijn of haar bestelling is aangekomen in je shop en dat ze dit mogen afhalen. Dan kan een e-mail uiteraard een goed kanaal zijn. Je kan er meteen de openingsuren van je winkel in kwijt en aan upselling doen.

'Rapper Ryan Leslie gaf zijn privé GSM nummer vrij. Het resultaat was verbluffend.'
Maar als je boodschap enkel omvat dat het pakketje klaar ligt, niets meer, dan kan een simpele SMS misschien volstaan. Het nut van de boodschap is immers beperkt in de tijd. Eens de bestelling is opgehaald mag de e-mail of SMS in principe weg. Hetzelfde geld voor korte herinneringsboodschappen van b.v. dokters en tandartsen. SMS is daarvoor een ideaal medium. Uiteraard moet je CRM tool wel communicatie per SMS ondersteunen om deze berichten geautomatiseerd te versturen.

Een ander voorbeeld: je bent een elektronicagigant en wil een nieuwe TV promoten. Is het dan opportuun om een e-mail te sturen naar je complete database? Hoogstwaarschijnlijk zal je dan veel mensen bereiken voor wie de boodschap niet relevant is omdat ze b.v. net een nieuwe TV gekocht hebben. Misschien is het beter om dit niet via een push kanaal te doen maar om de nieuwe TV op je website te promoten. Wil je dit toch via e-mail wereldkundig maken, dan zal een goeie segmentering essentieel zijn. Dit kan uiteraard enkel als je je klant echt kent.

Wil je een leuke actie naar jongeren lanceren? Dan kan een kanaal zoals Snapchat een interessant alternatief zijn op de traditionele communicatiewegen. Zo kan je live events streamen of je publiek een blik achter de schermen gunnen. Iets wat via e-mail vaak minder goed lukt. Je kan via kanalen als Snapchat ook makkelijker realtime 1-op-1 communicatie opstarten met influencers en fans van je merk. Voor hen zal dit als een meer persoonlijke, meer echte en dus meer waardevolle ervaring aanvoelen dan de zoveelste commerciële boodschap per e-mail.

Een laatste inspirerend voorbeeld uit onverwachte hoek komt van rapper Ryan Leslie. Hij verliet zijn platenmaatschappij en nam het heft in eigen handen door rechtstreeks contact te zoeken met zijn fans. Hij plaatste namelijk zijn persoonlijk GSM nummer online! Iedereen die wou, kon hem dus SMS’en of bellen. Na wat vallen en opstaan had Ryan een simpele marketing automation flow opgezet. Iedereen die zijn album kocht en zijn GSM nummer achterliet, kreeg een persoonlijke SMS van Ryan als dank. Deze rechtstreekse persoonlijke connectie tussen muzikant en fan bleek een groot succes. Ryan, die meer dan een half miljoen volgers heeft op Twitter, levert ondertussen deze dienst voor andere muzikanten via Superphone.

Conclusie Er zijn vandaag de dag letterlijk honderden marketing kanalen. Van in-game advertising tot YouTube prerolls. Het juiste kanaal kiezen is niet eenvoudig maar telkens je een persoonlijke connectie weet te leggen met de ontvanger zal je zien dat engagement omhoog schiet. Want laten we eerlijk zijn, de tijd dat we reclame via elke mogelijk manier door de strot van consumenten rammen, is nu echt wel voorbij. Technologie geeft ons de mogelijkheid om 1-op-1 te communiceren met ons doelpubliek en echt een relatie uit te bouwen. Een blije klant is nu eenmaal een loyale klant en dat is gewoon ‘good business’.


Even napraten?

Spreekt het onderwerp van deze blog post je aan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op
en ontdek hoe we jou kunnen helpen.

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos