In het blog artikel 'Selligent for dummies' kreeg je al een voorproefje van wat Selligent precies is. In dit artikel gaan we een stap verder en gebruiken we een decenium aan ervaring in deze tool om de belangrijkste aspecten uit te lichten. We doen dit inclusief screenshots zodat je echt een goed beeld krijgt van de werking van de tool. Deze pagina is dus eerder voor diegene die echt met het platform aan de slag wil. Wil je horen wat Selligent zelf zegt, bezoek dan de Selligent website.
Allereerst is het belangrijk te weten dat Selligent uit verschillende modules bestaat die elk een deel van de oplossing omvatten en met elkaar 'praten'. We bespreken ze hieronder in detail.
De Campaign module kan je zien als één van de 2 basismodules van Selligent, naast het recent geïntroduceerde Marketing Cloud (zie hieronder). Campaign is een Windows applicaite dus Apple gebruikers zullen Windows moeten installeren. In Campaign beheer je volgende zaken:
We overlopen de onderdelen in detail hieronder.
Selligent Campaign Journey module
Deze module, genaamd SMC, is ruwweg gezegd de browserversie van Campaign, dus Mac gebruikers kunnen hier ook vlot mee aan de slag. Deze module wordt door Selligent sterk doorontwikkeld en wordt gezien als de toekomst van het platform. Maar vrees niet, Selligent Campaign gebruikers kunnen nog ruime tijd hun journeys in deze versie blijven beheren. Meer zelfs: je kan perfec beide systemen naast elkaar gebruiken. Er is namelijk een vlotte koppeling voorzien tussen Campaign en SMC zodat je data kan uitwisselen tussen beide systemen alsook journeys kan oproepen uit beide omgevingen. Let wel, er zit een limiet op de uitwiseling tussen beide systemen. Een template gemaakt in SMC kan je niet gebruiken in Campaign en journeys zijn enkel aanspreekbaar, je kan dus b.v. geen journey gemaakt in Campagin bewerken in SMC. In SMC beheer je volgende zaken:
Zoals je merkt, zijn er veel overlappende onderdelen tussen de 2 modules. Het belangrijkste onderscheid is dat je in Campaign vlotter toegang hebt tot userbeheer, configuratie en meer geavanceerde zaken zoals SQL en Stored Procedures en je in SMC (nog) geen survey- en planningsmodule hebt zoals in Campaign. Daartegenover zet SMC een iets gebruiksvriendelijke interfce, een betere template builder en een beter content management systeem met herbruikbare elementen.
Selligent Marketing Cloud Journeymodule
De Site module, tevens een browser based oplossing, zorgt via trackers en tags ervoor dat je gegevens kan verzamelen over anonieme en reeds gekende bezoekers op je website. Je kan in Site 'offers' aanmaken die op basis van bepaalde eigenschappen of voorkeuren van bezoekers, een deel van je website personaliseert. Enkele voorbeelden:
Daarnaast geeft Selligent Site je ook inzichten in je bezoekers en je websitegebruik. Via de rapportagepagina's ontdek je mogelijkheden om meer gepersonaliseerd en dus relevanter te communiceren met je publiek. De rapportage omvat onde meer:
Dit zijn slechts enkele voorbeelden. De werking van Site hangt sterk af van hoe je website is ingericht.
Je ziet, Selligent Site is een relatief geavanceerde module waarbij je toch wel wat kennis moet hebben van de 'inner workings' van je website. Daarnaast kan je Selligent Site ook koppelen aan Selligent Cortex, de A.I. module van Selligent die de automatisch de juiste offer aan de juiste person probeert te koppelen.
Selligent Site Real time view
In de Campaign module zit alle configuratie zowat ingebouwd. De configuratie voor SMC gebeurt echter in deze 'Admin Configuration'.
Selligent Admin Configuration user management
API's of Appllication Program Interfaces zijn niet meer weg te denken uit software vandaag. Het zijn kleine uitwisselbare en integreerbare onderdelen die de functionaliteit sterk uitbreiden. Zo zijn er API's voor weerinformatie, stockbeheer of e-commerce integratie. Selligent laat via zijn eigen API's toe om zowat ieder as)ect van de software te beheren. Zo kunnen externe tools, met de juiste rechten uiteraard, toegang krijgen tot de data in Selligent maar ook acties uitvoeren zoals mails versturen of journeys activeren. De Selligent API Explorer online tool laat je de API verkennen en uitproberen via een Swagger interface. Zo kan je de werking van de API uittesten zonder eerst te integreren in campagnes.
Selligent API Explorer
Naast de basismodules SMC, Campaign, Admin Configuration en de optionele module Site, biedt Selligent een reeks extra modules aan die minder courant zijn maar voor de juiste organisatie of setup een extra meerwaarde kunnen bieden. We overlopen ze hieronder.
Ok, nu we de verschillende modules kennen, bekijken we de hoofdfunctionaliteiten van Selligent. We nemen hierbij de Campaign module als startpunt. Een soortgelijke setup is meestal mogelijk in Selligent Marketng Cloud maar Campaign is het meer matuur platform en gaat net iets verder in datamogelijkheden dan SMC en bevat ook een paar interessante modules die SMC niet heeft.
Zonder alle andere pakketten op de markt te kennen, kunnen we zonder schroom stellen dat de mogelijkheden op gebied van data in Selligent enorm zijn. Dit komt vooral doordat het achterliggend systeem meestal een Microsoft SQL Server database is. Niet alleen dit, je krijg ook bijna volledige toegang tot deze server via een SQL interface. Dit betekent dat je naar hartelust queries kan uitvoeren, indexes kan leggen en stored procedures kan gebruiken. Een web developer die wat SQL kent, zal hier snel mee overweg kunnen.
Selligent laat je via de interface toe om tabellen aan te maken. Je kiest de naam van de tabel, de naam van de velden (de kolommen van je tabel) en het datatype. Selligent heeft een aantal specifiek types tabellen. Zo heb je tabellen specifiek voor contacten (usertabellen), voor artikels, voor enumeraties, voor producten, enz. Selligent helpt je door de nodige data te loggen per type tabel. Zo logt Selligent automatisch foutieve mailadressen in usertabellen. De openheid van het Selligent platform zorgt er ook voor dat je zonder probleem meerdere usertabellen in je systeem kan hebben (b.v. voor B2B en B2C). Uiteraard kan je een tabel ook segmenteren. Dit kan b.v. per taal, maar ook op geslacht, aantal aankopen, interesses, ... De mogelijkheden zijn eindeloos.
Aangezien SQL server een relationele database is, kan je in Selligent ook relaties leggen tussen tabellen. Dit kan 1-op-1, 1-op-n, n-op-1 en zelf n-op-n. Deze relaties worden meegenomen in alle andere aspecten van het pakket. Stel je wil filteren op personen die 2 aankopen gedaan hebben. Dan heb je een 1-op-n koppeling nodig tussen je usertabel en je tabel met de aankoopgeschiedenis. Eens die er is kan je op dit subniveau filteren.
Eens je tabel opgesteld is, moet je uiteraard data inputten. Dit kan op meerdere wijzes zoals manueel, via een importfile, via FTP, via API's, via een interface of via een (custom) sync. Ook hier zijn de mogelijkheden uitgebreid. Uiteraard kun je in Selligent ook vlot data exporteren. Dit kan manueel maar ook periodiek of via een interface.
Selligent Data Management
Via Campaign kan je 3 soorten assets beheren: pagina's, e-mails en (email)templates. Je kan die importeren vanuit een HTML file, van scratch maken of via een WYSIWYG interface opstellen. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat de WYSIWYG editor beperkt bruikbaar is voor meer ingewikkelde designs. Daar is Selligent Marketing Cloud beter in. Maar een echte developer heeft meer dan voldoende aan de code editor. In die editor krijg je alle bouwblokken te zien die je in e-mails en pagina's kan gebruiken. We denken hierbij aan afbeeldingen, dynamische elementen, data containers en extra modules.
Daarnaast krijg je ook een overzicht van alle links die in een e-mail of pagina aanwezig zijn. Deze links worden uiteraard getracked door Selligent zodat je nadien perfect weet hoeveel mensen erop geklikt hebben. Als laatste kent Selligent ook een groot aantal fucnties die je avst kent van andere programmeertalen. Denk hierbij aan stringfuncties, datumfuncties en rekenfuncties. Combineer je deze elementen, dan kan je code er als volgt uitzien:
In bovenstaand voorbeeld halen we usergegevens op (name en firstname) en gebruiken we de YEAR-functie om enkel het jaartal van de geboortedatum te tonen. Daaronder hebben we een container die de bestellingen toont (ordernr en ordervalue). Die zal dit herhalen voor alle orders. Dit is uiteraard een simpel voorbeeld maar geeft de flexibiliteit van het systeem aan. Het helpt uiteraard wel als je een achtergrond hebt in programmeren....
Selligent Code Editor
Eens je data klaar staat en je assests aangemaakt zijn, komt het fun gedeelte: de journey samenstellen. Hier komt de sterkte van Selligent echt naar boven want ook hier zijn de mogelijkheden legio. Via een drag and drop interface kan je op een eenvoudige manier complexe routines en campagnes opstellen. We overlopen even de belangrijkste bouwblokken:
Het configureren en combineren van al deze componten gecombineerd met de data en assests, laat de gebruiker toe om heel uitgebreide scenario's vlot mogelijk te maken. Uiteraard is het altijd handig als je wat technische kennis hebt maar in principe kan iedere marketeer, mits een opleiding, vlot journeys opstellen in Selligent.
Selligent Campaign Journey
Een belangrijk aspect van elke marketing automation omgeving is hoe goed het samenwerkt met andere tools. Selligent heeft hier een rijk arsenaal van componenten:
Selligent Tasks
Toegeven, zo gebruiksvriendelijk als een HubSpot zal Selligent nooit worden. Maar de mogelijkheden zijn dan ook een stuk groter. Waar veel SAAS tools je verplichten om bepaalde keuzes te maken of je beperken in je datastructuur en design, laat Selligent dit helemaal over aan de gebruker. Dit betekent dat je soms zaken van scratch moet maken die in de andere paketten standaard aanwezig zijn. Maar als marketeer en developer geniet je in Selligent van ongekende mogelijkheden. Ik persoonlijk werk reeds 10 jaar met het Selligent platform en heb zelden moeten aangeven aan een klant dat iets niet mogelijk is in Selligent. Je kan dus je creativiteit de vrije loop laten en de kracht van het systeem optimaal benutten. Marketing automation at its best.
Vul het formulier hieronder in of contacteer ons voor een vrijblijvende persoonlijke demo zodat je zelf kan zien of Selligent een juiste oplossing is voor jouw bedrijf. Wij komen met plezier bij je langs. Heb je al Selligent in huis? Super! Schakel ons in als consultant / freelancer of op projectbasis en haal het maximum uit je installatie.
Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.
Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.
Verantwoordelijke
Peter Devos
Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België
Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be
BTW-nr
0748.596.015