<- Terug naar overzicht

Het einde van het tijdperk van bedrog.

Door Peter Devos - 12/05/2020


We leven in een tijdperk van 'bedrog'. Dan heb ik het niet over politiek of fake news maar over marketing en sales. Een voorbeeld: waarom verschillen prijzen zoveel tussen de ene webwinkel en de andere? Vraag en aanbod uiteraard. Maar veel logica is er vaak niet in te vinden.


Koopjesjagers weten dit maar al te goed en spenderen uren online op zoek naar promoties. Vergelijkingssites geven kopers meer macht door prijsinformatie te delen. Ikzelf heb duizenden, zoniet tienduizenden euro's uitgespaard door meubels en elektronica online te kopen. Vaak waren dit toonzaalmodellen of overjaarse stock. Op tweedehandse artikelen kan je nog veel meer voordeel doen. Je zou op den duur denken dat je een idioot bent als je de volle pot betaald.

Persoonlijke assisstent

Maar de meeste mensen hebben geen tijd of zin om dit allemaal uit te zoeken. Wat als er iets of iemand was die voor jou altijd het onderste uit de kan haalde en zorgde dat je nooit teveel betaalde of creatief aan de slag ging en het gewenste item vond voor een fractie van de prijs. Een persoonlijke assistent zeg maar. Die kan er wel eens sneller komen dan je denkt.

Op de beursvloer is het al schering en inslag. Algoritmes bepalen zo goed als autonoom over kopen of verkopen. Ook op sommige veilingen gebeurt het bieden al compleet automatisch tussen systemen. Waarom zou zoiets niet mogelijk zijn voor gewone consumenten. Stel, je wil iedere week 6 flessen melk, een dozijn eieren, een fles cola en je favoriete chocola aan huis geleverd krijgen. Laat ons eerlijk zijn, wie de winkel is die dit levert, doet er niet heel veel toe want een echte shopping-ervaring heb je niet. Misschien heb je je boodschappenlijstje gewoon ingesproken via Alexa dus qua 'branding' en zo is er ook niet veel aan. Eigenlijk wil je gewoon je producten met de kwaliteit die je gewend bent aan de laagste prijs. Een digital assistant zal je hier in de toekomst bij helpen en achter de schermen je 'vraag' uitzetten bij meerdere leveranciers en, net als in een veiling, de beste prijs voor je proberen te halen. Echt slimme assistenten schuimen systemen af op zoek naar de beste deal. Dit kan de lokale shop zijn maar evengoed eBay, 2dehands.be of marktplaats.nl. Jij weet dat je nooit teveel betaalt.

Marketingtruukjes

Als dat realiteit wordt, heb je in mijn ogen nog 2 soorten brands: zichtbare, omdat ze fysieke winkels hebben en eigen, vaak fysieke, producten verkopen; en onzichtbare die als een soort tussenpersoon of 'broker' samenwerken met je digital assistant. Zichtbare merken zullen zich heel hard moeten profileren en echt voor iets staan. Denk aan de Nike's of Fairphones die zich mengen in debatten over etniciteit en milieu. Doen ze dit niet, dan zullen ze hun meerwaarde dubbel en dik moeten bewijzen in een wereld waar merken die enkel op prijs spelen steeds minder en minder zichtbaar worden. Die zullen zich niet meer kunnen verbergen achter marketingtruukjes. Uiteindelijk wint de consument en worden ondernemers gedwongen het spel eerlijk te spelen. Velen zullen dit niet overleven, net zoals velen de komst van e-commerce met lede ogen hebben moeten aanzien.

Wat denk je? Gaat het allemaal niet zo'n vaart lopen of zie je nu al tekenen dat het echt wel die kant uit gaat?

Even napraten?

Spreekt het onderwerp van deze blog post je aan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op
en ontdek hoe we jou kunnen helpen.

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
Belgiƫ

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos