<- Terug naar overzicht

Data in digitale marketing.

Door Peter Devos - 09/11/2020


Kennis is macht. Data vergaren en analyseren (data-mining) is de poort naar kennis en dus naar macht. In sommige sectoren is data-mining al langer schering en inslag. Denk maar aan de bank-en verzekeringswereld waar het zoeken van trends en patronen inzichten opleveren om het risicio dat een klant met zich meebrengt in te schatten. Letterlijk vertaald : hoeveel kans is er dat deze persoon tegen een boom zal rijden, zijn schulden niet meer zal kunnen betalen of flagrant fraude aan het plegen is ?


Om dit te kunnen doen, heb je veel gegevens nodig. Big data heet dat dan. In de digitale marketing wereld wijzigt alles snel en is (near) real-time info van goudwaarde. Vandaar dat al die big-data snel en effectief moet omgezet worden in 'smart data' : data die je, als het kan, ongenblikkelijk een 360° beeld geeft van de klant. Data waar je gebruik kan van maken om die klant zo effectief mogelijk te bedienen. Om big data op te waarderen tot smart data heb je algoritmes nodig. Wil je die algoritmes real time laten inwerken op de data dan zal je waarschijnlijk met een beperktere set van data aan de slag moeten. Een andere mogelijkheid is om de algoritmes ('s nachts) in batch te runnen en de data die ze opleveren overdag steeds snel ter beschikking te stellen.

Soorten data

Welke data is nu uitermate geschikt om je algoritmes en data mining op los te laten ? Daar moet je onderscheid maken tussen verschillende soorten data. We halen hier gedeclareerde data, geïmpliceerde data, externe data en analytische data aan.

Gedeclareerde data zijn de gegevens die de klant zelf heeft aangebracht. Die kunnen relatief vast liggen (geboortedatum, geslacht, ...), variabel zijn (adres, telefoonnumer,...) of sterk variabel zijn (b.v. wat eten we vanavond). Het hoeft geen betoog dat data maar waardevol is als ze up to date is. Wees dus niet bang klanten te vragen of hun gedeclareerde data nog correct is en die te wijzigen of aan te vullen waar nodig. Geïmpliceerde data kan voorstromen uit verschillende bronnen. Het is data die een klant niet rechtstreeks of bewust doorgegeven heeft. Denk hierbij aan het opslaan van bepaalde acties van een klant die een online of offline aankoop doet, een bezoek brengt aan je website, een like geeft op Facebook, etc. Met deze data kunnen we veel te weten komen. Deze geïmpliceerde data kan namelijk waardevoller zijn dan de data die de klant ons zelf gegeven heeft omdat een klant niet altijd doet wat ie zegt te zullen doen.

Externe data is data die je niet zelf verzameld hebt maar die uit externe bronnen gehaald wordt en die, indien nodig, bewaard wordt in je eigen systeem. Deze data kan je dan weer gebruiken om je bestaande klantendata mee verrijkt. We denken hierbij b.v. aan geografische data, weersinformatie, demografische gegevens, medische data, verkeersinformatie, financiële informatie, sectorinformatie, ... Uiteraard is het hierbij belangrijk dat de leverancier van deze data betrouwbaar is en up-to-date informatie aanlevert. Zoniet vervuil je je eigen database.

Analytische data is gegeneerde data die afgeleid is uit de vele geïmpliceerde, gedeclareerde en externe data die je bezit. Die data geeft bepaalde trends en statistische inzichten weer die je kan opslaan en ter beschikking stellen van je marketing machine. Periodiek toets je dan die bevindingen om na te gaan of ze nog steeds kloppen in deze snel veranderende wereld.

Zet je data aan het werk

Hoe kunnen we nu die smart data gebruiken in digitale marketing ? Eén manier om je data aan te wenden, is om je productaanbod in je website, email, app, ... te sorteren of zelfs te filteren volgen de voorkeur van je klant. Dat kan op individuele basis of, als je het jezelf iets makkelijker wil maken, op basis van voorgefinieerde profielen. Stel b.v. dat je meubels verkoopt. Als je het budget kent dat een gemiddelde persoon in een groep wil spenderen gecombineerd met zijn of haar voorkeur qua stijl, dan kan je de juiste producten promoten op je website.

Ander voorbeeld : je weet dat een klant een 7-tal jaar geleden een matras gekocht heeft. Die gaat gemiddeld 8 jaar mee. Je stuurt die klant automatische een mail om de matras te vervangen en afhankelijk van bijkomende parameters probeer je kussens, bedlinnen en een bedbodem mee aan te prijzen.

Nog een voorbeeld : je analyseert het koopgedrag van je klanten en merkt dat de verkoop van een bepaald product sterk daalt bij een bepaalde buitentemperatuur. Als die analytische data altijd beschikbaar is, dan kan je op voorhand voorspellen wat je als marketeer moet doen. B.v. een extra korting geven om toch de verkoop draaiende te houden tijdens die periode en je klanten, die bij een bepaald weerstype het huis normaalgezien niet verlaten, er toch toe aanzetten om te shoppen bij jou. Heb je deze inzichten niet ter beschikking dan is het als marketeer toch altijd een beetje achter de feiten aanlopen en eerder reageren dan sturen.

De voordelen

Het voordeel van deze technieken is een meer gepersonaliseerde ervaring voor de klant en een potentieel hogere return voor je bedrijf. Nu reeds zal veel mensen opvallen dat ze tijdens hun online zoektochten vaak real-time voorstellen te zien krijgen die aansluiten bij wat ze op dat moment aan het zoeken zijn. Dit zijn bewezen marketingtechnieken die je 1-op-1 kan koppelen aan omzet.

In email marketing is het streven naar doorgedreven personalistatie dan weer een absolute must. Dit push medium is sowieso gevoeliger omwille van de hele 'spam-problematiek' waarbij mensen zich al snel overladen voelen door het volume aan email, ook al hebben ze er zelf vaak om gevraagd. Als je te weten kan komen welke informatie je op welk moment naar welke klant moet sturen, dan ben je veel relevanter voor je klant en is je kans op conversie veel hoger dan als je gewoon je hele database plat bombardeert. Je boodschap zelf kan dan ook sterk gepersonaliseerd zijn met een aanbod dat aansluit op de specifieke voorkeuren van je klant en waarvan onderzoek bewezen heeft dat er een grote kans op een 'klik' is. Geloof ons, vele consumenten verwachten vandaag niets minder dan een gepersonaliseerde behandeling; online en offline. Bedrijven die blijven vasthouden aan aloude marketingtechnieken zijn een vogel voor de kat. Vraag het gerust aan leden van de muziekindustrie, de hotelsector, de taxidiensten, de bankwereld, de transportsector, de publishing sector, de televisiestations, de retail sector, ... Wil je echt de volgende zijn die ten prooi vallen aan de digitale disruptie of ben je klaar om te investeren in het opzetten van relevante conversaties met je klant?

Wil je te weten komen hoe je data kan inzetten in jouw digitale marketing, neem dan contact op met ons via het formulier hieronder en we helpen je verder.

Ook starten met data?

Zin om je data aan het werk te zetten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op
en ontdek hoe we jou kunnen helpen.

Stel een vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos