<- Terug naar overzicht

Automotive Communication.

Door Peter Devos - 25/04/2020


Even een vraagje voor mensen die werken in de automotive sector: hoe zien jullie de toekomst? Want ik zit de laatste tijd er met mijn neus bovenop en de challenges die jullie sector tegemoet komen zijn toch gigantisch, niet? Strengere regels zorgen ervoor dat jullie meer en meer de weg op moeten van elektrificatie. Maar daarnaast is de publieke opinie over dit onderwerp, laat ik het zacht zeggen, verdeeld. Je bent ofwel een Tesla fanboy of een dinosapliefhebber. No middle ground.


Als ik de social media en commentaren in krantensites erop nalees, dan lijkt het wel alsof je mensen diep in hun binnenste raakt als je zegt dat ze misschien binnenkort een elektrische wagen moeten overwegen. En dan hebben we nog niet gesproken over autonoom rijden. Opnieuw: mensen huiveren bij de gedachte dat de auto zelf het stuur van hen zal overnemen, zelfs al zou dit zorgen voor veel minder doden en gewonden in het verkeer.

Miscommunicatie

Ik denk dat de grootste uitdaging voor de automobielsector communicatie is. Duidelijke heldere communicatie. Over alles: leveringstermijnen, range, prijzen, onderhoud, restwaarde, uitstoot, levensduur, ... Want de miscommunicatie online is groot en het vertrouwen in automerken is de laatste tijd niet bepaald rooskleurig.
'Je bent ofwel een Tesla fanboy of een dinosapliefhebber. No middle ground.'
Elektrische wagens zijn tevens rechtstreeks verbonden met zorgen voor het milieu en we weten allemaal dat daar nogal luide stemmen de publieke opinie willen vormen met slogans als 'de opwarming van de aarde is iets cyclisch', 'diesels zijn milieuvriendelijker dan elektrische wagens' en 'het netwerk valt plat als iedereen elektrisch rijdt'. Het grote probleem is dat veel van deze argumenten waarschijnlijk ooit wel es een grond van waarheid hadden maar nu vaak compleet achterhaald zijn.

Overtuigen

Ik beken. Ik ben een YouTube addict geworden het laatste maanden. Ik vind dit platform enorm krachtig omdat het topics behandelt die niet of nauwelijks aan bod komen in de traditionele media. Mijn actieplan als hoofd van de marketingafdeling van een automerk zou dan ook zijn om alle die-hard tegenstanders van elektrische wagens een testrit aan te bieden, startend bij hun thuis.
'Zet iedere tegenstander in een elektrische wagen en gooi de ervaringen op YouTube.'
Zo ervaren ze de stilte, de trekkracht en het comfort van elektrisch rijden. Al die ervaringen zou ik dan op een YouTube kanaal gooien. Eén voor één mensen overtuigen om voor het mileuvriendelijker alternatief te kiezen. Tot de economische waarheid binnen een tweetal jaar inzinkt en niemand het nog is z'n hoofd haalt om een auto te kiezen die, net zoals onze voorvaders deden in de oertijd, iets moet verbranden om energie te produceren.

Vertrouwen

Daar helpen wij momenteel Hyundai mee. Duidelijke gepersonaliseerde communicatie. Zowel naar de overtuigde consument die perfect weet wat te verwachten als ie voor het eerst
'Communiceer gepersonaliseerd en win zo het vertrouwen van je klant'
elektrisch gaat rijden, als naar de klant die toch nog even alle voor- en nadelen op een rijtje wil. Enkel zo creëer je vertrouwen en een band met je klant. Wil je meer weten hoe je de communicatieuitdaging van vandaag in automotive kan tackelen, neem dan contact op met ons.

Even napraten?

Spreekt het onderwerp van deze blog post je aan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op
en ontdek hoe we jou kunnen helpen.

Stel je vraag

Vraag een offerte aan


Nood aan een nieuwe website? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan.




Je eigen nieuwbrieven uitsturen? Vul het offerteformulier in.






Contacteer ons

Markebly CommV

Verantwoordelijke
Peter DevosLinkedIn

Adres
Bessenhof 4
9820 Merelbeke
België

Contact
Tel: 0032 496 722734
E-mail: info@markebly.be

BTW-nr
0748.596.015

Peter Devos